یکی از اختراعاتی که انقلاب بزرگی در تاریخ ایجاد کرد و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شد، حرفه چاپ بود. چاپ در بسیاری از صنایع مثل کتاب، پوشاک و… رواج دارد. در واقع متریالی که چاپ بر روی آن صورت میگیرد بسیار متفاوت است چرا که با پیشرفت علم و روی کار آمدن دستگاههای مختلف دیگر نیاز به انتقال نقشها بر روی کاغذ نیست.
در آغاز به معنی کلمه چاپ میپردازیم. چاپ به معنی انتقال یک اثر بر روی چیزی است. آغاز چاپ از قرون وسطا آغاز گردید. چاپ در ابتدا از کشور چین آغاز و بعد از آن به سایر کشورها انتقال پیدا کرد. در ادامه در مورد چاپ بر روی متریالهای مختلف بحث خواهیم کرد.
آنچه در این مقاله می خوانید
Toggleانواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد اما اغلب مردم بیشتر با چاپ دیجیتال و لیزری آشنایی دارند.
چاپ دیجیتال: این نوع از چاپ، هم دارای کیفیت بسیار بالایی است هم اینکه با سرعت بالایی انجام میشود. اغلب از این روش برای چاپ تصاویر استفاده میکنند. بهترین گزینه برای این نوع چاپ، تصاویری با حجم پایین است.
- دو نوع از رایجترین تکنیکها برای چاپ دیجیتال، چاپ جوهر افشان و چاپ لیزری است.
- چاپ آفست: این نوع از چاپ مناسب کارهایی با حجم بالا است. کیفیت این نوع از چاپ نسبت به چاپ دیجیتال بسیار بالاتر است. صفحات این نوع از چاپ معمولاً آلومینیومی است.
- نقش چاپ مورد نظر بر روی صفحات آلومینیومی قرار میگیرد و سپس بر روی کاغذ چاپ میشود. این نوع از چاپ نیز دو روش دارد. روش ورقی و روش وب.
- چاپ فلکسوگرافی: از این نوع چاپ برای برچسبگذاری روی کیسهها و بستهبندی مواد غذایی استفاده میشود. این نوع از چاپ نیز دارای سرعت بسیار بالایی است. از آنجایی که سرعت این نوع از چاپ بسیار بالا است برای کارهایی با حجم بالا استفاده میشود. از این نوع چاپ برای مجلات، سررسیدها، دیوارپوش و… استفاده میشود.
- چاپ گراور: این نوع از چاپ نیز دارای کیفیت بسیار بالایی است. کیفیت این نوع از چاپ با چاپ آفست برابری میکند. از این نوع چاپ برای بروشور و نشریات و.. استفاده میشود. چاپ گراور جزء پرهزینهترین انواع چاپ است از این نوع چاپ برای کفپوش وینیل و… استفاده میشود.
- چاپ صفحه نمایش: از جمله قدیمیترین روشهای چاپ، چاپ صفحه نمایش است. جوهر موجود در دستگاه، از طریق یکسری سوراخ به لایههای زیرین منتقل شده و از شابلون برای طرحاندازی استفاده میشود. از این نوع چاپ برای لیوان و لباس و… استفاده میشود.
- چاپ سررسید: یکی از راههای بسیار عالی برای تبلیغ چاپ سررسید است. شما با این روش میتوانید برند خود را برای طولانی مدت به مردم بشناسانید. اگر دارای کسب و کار هستید حتماً از استراتژی چاپ سالنامه و سررسید بهره بگیرید. چاپ سالنامه نسبت به سایر کارهای تبلیغاتی بسیار مؤثرتر است. چرا که سایر کارهای تبلیغاتی بعد از مدت کوتاهی توسط مخاطب دور انداخته میشود. اما یک سالنامه همیشه مورد نیاز فرد است و از آن برای نوشتن موارد مختلف استفاده میکنند.
- چاپ ست اداری: ست اداری شامل پاکت، سربرگ و کارت ویزیت است. البته ممکن است کالاهای دیگری نیز در کنار این سه محصول عرضه شود اما کالای اصلی همین سه مورد است. امروزه برندهای مختلف از طریق عرضه ست اداری اقدام به تبلیغات وشناساندن کسب و کار خود به دیگران میکنند. ست اداری نیز مانند سررسید برای مدت زمان طولانی نزد مخاطب نگهداری میشود و از این رو میتواند روش خوبی برای تبلیغ باشد.
انواع چاپاتیکت لباس
شاید برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود آمده باشد کهاتیکت چیست و کجای لباس درج شده است؟ همه ما بیچون و چرا بااتیکتهای مختلفی که بر روی لباس چاپ شدهاند سروکار داشتهایم. اتیکت تکهای پارچه با ابعاد کوچک است که معمولاً بر روی یقه لباس از داخل چاپ میشود. اتیکت حاوی اطلاعاتی در مورد لباس مورد نظر است. بر رویاتیکت لباس معمولاً اطلاعاتی در مورد نگهداری لباس، شست و شو و… درج خواهد شد. چاپ این نوع ازاتیکتها سبب افزایش اعتبار کسب و کار شما میشود. روکشاتیکت لباس دارای جنسهای مختلفی است که به نظر و سلیقه شما انجام میگیرد.
اتیکت به چند صورت قابل اجرا است؟
اتیکت به دو صورتاتیکت آویز واتیکت دوخت انجام میگیرد.
اتیکت آویز
در چاپاتیکت آویز از طرحهای خلاقانه و زیبایی که بنا به نظر شما قابل اجرا است، استفاده میشود. بر رویاتیکت آویز معمولاً اسم برند، قیمت، تخفیف و… چاپ میشود.
اتیکت دوخت
ازاتیکت دوخت به اسم بافت نیز یاد خواهد شد. این نوعاتیکت در پشت یا کنارههای لباس از داخل متصل میشود. معمولاً از پارچههای ساتن برای این کار استفاده میشود.
مزایای چاپاتیکت
چاپاتیکت علاوه بر معرفی برند شما دارای مزایای بسیار زیاد دیگری نیز است. به عنوان مثال دارای سازگاری با محیط زیست است و به سرعت در محیط تجزیه خواهد شد. همچنین چاپاتیکت سبب میشود برند شما به همه معرفی شود و یک راه تبلیغی بسیار ارزان قیمت است. همچنین چاپاتیکت با سرعت بسیار زیادی انجام میشود و نیاز به صرف زمان زیادی نیست.
اگر برند شما هر چقدر هم خوب و باکیفیت باشد، اما دارایاتیکت نباشد برند شما به دیگران معرفی نخواهد شد. استفاده ازاتیکت سبب خواهد شد که برند و کسب و کار شما به دیگران معرفی شود. اگر شما برای برندتان ازاتیکت استفاده نکنید کیفیت محصول شما به دیگران معرفی نخواهد شد و این احتمال وجود دارد که خریدار گمان کند که محصول شما تقلبی است.
راهنمای تولیدکنندگان پوشاک
اگر شما قصد راهاندازی کسب و کار خود در زمینه پوشاک را دارید در درجه اول باید هدف خود را مشخص کنید، سپس برای این کار برنامهریزیهای لازم را انجام دهید و در این زمینه تحقیق نمایید. در مرحله بعد باید دنبال محلی برای راهاندازی کسب و کار خود باشید و اقدام به تهیه دستگاه و لوازم مورد نیاز خود کنید. اگر برای راهاندازی کسب و کار خود نیاز به کسب مجوز از اتحادیه را دارید حتماً این کار را انجام دهید تا بعداً به مشکل برنخورید. ممکن است بعد از مدتی به دلیل حجم بالای کار به نیرو نیاز داشته باشید، پس حتماً برای این مورد نیز اقدام نمایید. بعد از این موارد حتماً اقدام به تهیه مواد اولیه نمایید و اقدامات لازم برای بازاریابی را انجام دهید. یکی از مواردی که در زمینه بازاریابی باید به آن توجه لازم را داشته باشید چاپاتیکت است.
نتیجهگیری
اگر صاحب کسب و کار خاصی هستید، سعی کنید از روشهای تبلیغی که بیشتر نظر مخاطب را جلب میکند از قبیل سررسید و… استفاده نمایید.