صفحه اصلی > خواندنی های کاتالوگ : تفاوت بروشور و کاتالوگ در چیست؟

تفاوت بروشور و کاتالوگ در چیست؟

تفاوت بروشور و کاتالوگ
بروشور و کاتالوگ دو ابزار با اهمیت در طراحی می باشند که در ارائه اطلاعات برند، خدمات و محصول یک کسب و کار را بر عهده دارند. هر دو ابزار طراحی، اهدافی همسو و نزدیک بهم دارند اما از نظر استراتژی و محتوا دو مقوله کاملا متفاوت هستند. بسیاری از متقاضیان واقعاً در اینکه کدام یک جوابگوی نیاز آنها است و کدام یک را بکار ببرند نمی توانند تصمیم گیری نمایند. در این مقاله تلاش شده است تفاوت این دو ابزار تبلیغاتی را از دیدگاه های مختلفی تحلیل نماییم تا صاحبان کسب و کار بتوانند برای تبلیغ و معرفی محصول یا خدمات خود انتخاب صحیحی نمایند.
کاتالوگ

دیدگاه کلی درباره تفاوت بروشور و کاتالوگ

افراد زیادی بروشور و کاتالوگ را مشابه هم می دانند، در صورتی که کاتالوگ با یک استراتژی و اما ابزار دیگر تبلیغات هم با اهداف دیگری در یک گروه تبلیغاتی قرار می گیرند. کاتالوگ یا کار نما در معنای ساده اطلاعات جزئی و کامل درباره یک شرکت یا سازمان را بیان می کند به عبارت دیگر دفترچه راهنمایی می باشد که طرز کار دستگاه مد نظر را بیان می کند. در صورتی که بروشور جزئی ترین و ریزترین مطالب را در اختیار مخاطبین خود قرار می دهد.

از اختلاف دیگر این دو ابزار تبلیغاتی تفاوت در چاپ و طراحی آنها در اندازه های مختلف است. در حقیقت بروشور را می توانید در هر اندازه ای که بخواهید چاپ نمایید. در صورتی که در کاتالوگ دارای اندازه مشخص شده است. استاندارد کاتالوگ A5 و A4‌ برای آن تعبیه شده است.

بروشورها از نظر نرخ بسیار با صرفه تر از کاتالوگ ها می باشند، در نتیجه می توانید بروشور ها را در تیراژ بسیار بالا چاپ کنید. به زبان ساده چاپ بروشور ارزان است و با توان مالی کم نیز می توانید برای فعالیت خود از آن استفاده کنید. همچنین چاپ کاتالوگ ارزان مقدور می باشد اما دارای کیفیت پایین است.

بروشور

تفاوت بروشور و کاتالوگ از نظر کاربرد آنها

کاربرد کاتالوگ و بروشور در شرکت های تبلیغاتی می باشد. افراد زیادی هنوز تفاوت آنها را درک نکرده اند و احساس سردرگمی می کنند. زیرا هر دو اطلاعاتی درباره مراکز خرید، هتل ها، خدمات، خدمات یا محصولات شرکت ها در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند.

بین کاتالوگ و بروشور اختلافی بسیار ظریفی وجود دارد. بروشور شامل نشری چاپ شده است که حاوی یک صفحه یا صفحات تاشو که به هم چسبیده شده اند.

از آنها برای اهداف تبلیغاتی استفاده می شود. تاریخ نشر اولین بروشور به سال ۱۷۴۸ میلادی باز می گردد. ریشه آن، یک کلمه فرانسوی می باشد که به معنی دوختن است. به بیان دیگر یک مجله یا کتاب کوچک و نازک است که اطلاعات و تصاویر زیادی را در بر می گیرد. این مجله یا کتاب نازک، حداقل یک صفحه و حداکثر سه صفحه تشکیل شده است و به آسانی می توان آن را پخش کرد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ از لحاظ استراتژی

هر چند در مطالب قبلی اشاره مختصری به تفاوت بروشور و کاتالوگ در حیطه میزان جزئیات محتوای اطلاعات بیان شد.‌ اما کاتالوگ معمولا در سطح وسیعتری بکار برده می شود. هنگامی که برای اولین بار است قصد معرفی و تبلیغ خدمات و کالای خود را دارید. در این مرحله کاتالوگ با ارائه اطلاعات پایه و اولیه از خدمات و محصولات می تواند به مشتری این اجازه را بدهد که با دید کلی حاصل شده از خواندن آن نسبت به خرید یا عدم خرید تصمیم بگیرد.

حال مخاطبین‌، خدمات یا محصولات شما به موضوع خاصی از فعالیت شما علاقمند هستند. در نتیجه مشتریان می خواهند اطلاعات بیشتری از شما و فعالیت مد نظر خود کسب کنند. اینجاست که ابزار تبلیغاتی بروشور مطرح می شود. حایز اهمیت است این ابزار تبلیغاتی درباره اطلاعات جزئی و دقیقی در مورد نحوه عملکرد و آپشن های مختلف مد نظر مشتری را بیان می ‌کند. اکنون مشتری با مطالعه اطلاعات ریز فعالیت شما تصمیم نهایی خود را می گیرد.

کاتالوگ

تفاوت بروشور و کاتالوگ‌ از لحاظ طراحی

نحوه طراحی کاتالوگ معمولا چهره ایی جدی و رسمی تری دارد و حالت لیست وار است. ولی بروشور باید به نحوی طراحی شود که از لحاظ اصطلاحات آی کندی و بصری جذاب باشد تا مشتریان را به مطالعه تشویق کند. اما این به آن معنا نیست که طراحی کاتالوگ بسیار سطحی و زشت و بی دقت است. به یاد داشته باشید هر دو جزئی از ابزار های تبلیغات هستند. هر چند اگر طراحی به صورت حرفه ای تری انجام شود نظر مخاطبین بیشتری جذب خواهد شد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ در چاپ آگهی

چشمگیر ترین اختلاف بروشور و کاتالوگ ‌در تیراژ سان است. ‌برای چاپ این دو ابزار تبلیغاتی معمولا از چاپ دیجیتالی و چاپ افست استفاده می کنند. تفاوت بین چاپ افست با چاپ دیجیتالی در بخش لیتوگرافی است. در چاپ دیجیتالی این مرحله وجود ندارد. چاپ افست دارای کیفیت بسیار بالایی دارد همچنین نیاز به زمان بالایی دارد و هزینه بسیاری نیز باید صرف شود. اختلاف دیگر در تیراژ چاپ کاتالوگ و بروشور می باشد. در بیشتر اوقات کاتالوگ را با تیراژ پایین تری نسبت به بروشور به چاپ می رسانند. در چاپ دیجیتالی با تیراژ پایین تر بسیار به صرفه تر از افست است.

بنابراین باید صاحبان کسب و کار با توجه به تیراژ شان روش چاپ را برگزینند تا مخارج اضافی را متحمل نشوند. درباره بروشور نوع چاپ دیجیتالی می تواند انتخاب معقولی باشد ولی مشکلی که وجود دارد در کیفیت پایین چاپ است. بنابراین اگر تصمیم به چاپ با تیراژ بالا دارید می توانید از چاپ افست استفاده نمایید.

تفاوت بروشور و کاتالوگ از نظر نحوه عمل کردن

فرض می کنیم شما یک شرکت عمده فروشی بسیار بزرگ هستید و همزمان به خرده فروش ها نیز جنس می فروشید. در کاتالوگ‌ تان فهرست تمام کالا هایتان را پر نمایید و آن را برای تمام خرده فروش ها ارسال نمایید تا از تمام محصولات و پتانسیل شما آگاه شوند.

خرده فروش ها که کاتالوگ شما را دریافت کرده اند و با تمام محصولات شما آشنا هستند علاقمند هستند درباره اتو مو بیشتر اطلاع کسب نمایند. حال شما می توانید از بروشور های کوتاه که جزئیات کامل اتو مو در آن ذکر شده است استفاده نمایید و برایشان بفرستید. همچنین اگر بروشور را به دست مشتریان کمپانی خود هم بدهید سبب می شود هم‌ تبلیغی برای آن محصول یا گروهی از محصولات باشد.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ مش روی شیشه چیست؟

در تبلیغات محصولات و خدمات، جلب کردن توجه مخاطبان حرف اول را…

تقویم جیبی فانتزی

بی شک تقویم جیبی فانتزی یکی از هدایای تبلیغاتی کاربردی در ایام…

دیدگاهتان را بنویسید