طراحی و چاپ سربرگ شرکت

طراحی و چاپ سربرگ شرکت

طراحی و چاپ سربرگ به‌صورت جدا یا در قالب یکی از اصلی‌ترین اقلام تکمیل‌کننده چاپ ست اداری، جایگاه مخصوص به خودش را برای شرکت‌ها دارد. درواقع شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های مختلف از طریق سربرگ چاپ شده به بخشی از فعالیت‌های خود که به مکاتبات مربوط می‌شود رسمیت بیشتری می‌دهند. چاپ سربرگ در پاپ چاپ به دو صورت طراحی سفارشی یا استفاده از قالب‌های طراحی متنوع و از پیش آماده شده ممکن است، اما پیشنهاد حرفه‌ای برای شرکت‌ها استفاده از خدمات طراحی و چاپ سربرگ به‌صورت سفارشی است تا علاوه بر سازمان یافتن مکاتبات، اعتبار آن هم به وسیله اختصاصی بودن بالا برود.

طراحی و چاپ سربرگ شرکت

مزایای طراحی و چاپ سربرگ برای شرکت‌ها

• برطرف کردن نیاز‌ها و اعتبار دادن به فعالیت شرکت‌ها

چاپ سربرگ یا اساساً هر نوع از اقلام تبلیغاتی دیگری که به کاغذ و چاپ وابسته است، اقدامی تزئینی به نظر می‌رسد. این رویکرد با توجه به خاصیت زیبایی‌شناسانه اقداماتی نظیر چاپ کارت ویزیت و کاتالوگ و… بی‌راه نیست، اما خاصیت کاربردی اقلام چاپ هم نباید فراموش شود. سربرگ‌ها جزء پرمصرف‌ترین اقلام چاپی هستند و بیشتر بودن شمار چاپ آن‌ها در میان سایر اقلام چاپ ست اداری هم همین موضوع را تائید می‌کند. کاغذ‌ها در تمامی شرکت‌ها همیشه برای یادداشت کردن مطالب یا مکاتبات اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و چاپ سربرگ به این نیاز وجهه‌ای زیبایی‌شناسانه و رسمی می‌دهد.

• اعتبار بخشیدن به نسخه‌های دست‌نویس مکاتبات

این روز‌ها به‌طورمعمول امکان استفاده از انواع چاپگر و پرینتر برای بیشتر شرکت‌ها فراهم است، اما بنا به شرایط مختلف ممکن است برخی از مکاتبات به‌صورت دستی نوشته شود و در دسترس بودن سربرگ‌های اختصاصی و چاپ شده به هر نوع مکاتباتی اعتبار می‌دهد.

• کاهش هزینه پرینت رنگی

شاید بعضی از شرکت‌ها به دلیل در اختیار داشتن امکانات چاپ مناسب ترجیح بدهند به جای چاپ سربرگ به‌صورت یکجا از قالب‌های آماده در سیستم‌های رایانه‌ای خودشان و پرینت تک به تک استفاده کنند. این یک رویه مرسوم است و بعضی‌ها حتی برای کاهش هزینه‌ها در چاپ بروشور و کاتالوگ و… هم از چاپگر‌های داخلی شرکت استفاده می‌کنند، اما این کار که معمولاً هم به‌صورت رنگی است، در طولانی مدت از چاپ سربرگ و سایر اقلام به‌صورت یکجا پرهزینه‌تر تمام می‌شود و شاید به همین دلیل است که چاپ مکاتبات بیشتر شرکت‌ها با این رویه در طول زمان از حالت رنگی به حالت سیاه‌وسفید تغییر ماهیت می‌دهد. بیشتر مؤسسات چاپ حرفه‌ای و فعال در این حوزه دستگاه‌های چاپ با قابلیتی در اختیار دارند و هزینه نهایی چاپ با این تجهیزات قابل مقایسه با چاپگر‌ها و کارتریج‌های معمولی نیست.

• یکپارچگی هویت بصری مکاتبات شرکت‌ها

چاپ سربرگ و به‌خصوص چاپ ست اداری به‌صورت برنامه‌ریزی شده‌تر در کنار سایر مزایا، تأثیرگذارترین خدمت را با ساخت یک هویت بصری منحصربه‌فرد به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. اسناد و مدارک به شکل نامحسوس بخشی از ویترین هر فعالیت تجاری هستند و یک شکل بودن آن‌ها بدون شک می‌تواند یک مزیت عمده به شمار بیاید.

نقش طراحی در چاپ سربرگ و سایر اقلام تبلیغاتی چاپ

چاپ کاتالوگ یا کارت ویزیت و… روش‌های آشنای بازاریابی و تبلیغات شرکت‌ها است و ممکن است عاملی باشد که مخاطبان و مشتریان بالقوه را جذب کند. در این اقلام نشانه‌های بصری‌ای وجود دارد که حتماً در حافظه تصویری مخاطبان برجای می‌ماند و مشاهده آن‌ها هنگام مراجعه به شرکت و در قالب اقلامی مانند سربرگ و سررسید و ست اداری، به ساخت یک نظام تصویری ویژه کمک می‌کند. بنابراین چاپ سربرگ به‌عنوان یک جزء کوچک در سازوکار و چرخه اداره شرکت‌ها، علاوه بر در اختیار قرار دادن فضای نوشتاری آماده، می‌تواند در هماهنگی کامل با هویت کلی شرکت‌ها (لوگو، رنگ تبلیغاتی و… ) قرار بگیرد؛ مسأله‌ای که با طراحی نامناسب و غیر مرتبط قابلیت بی‌تأثیر شدن هم دارد.

نکات مهم در طراحی و چاپ سربرگ شرکت

۱- انتخاب درست ویژگی‌های سربرگ

برای ثبت سفارش درست و اصولی چاپ سربرگ شرکت، توجه به نوع کاغذ، ابعاد، ضخامت یا گرم کاغذ، یک رو یا دو رو بودن سربرگ، سرچسب داشتن یا نداشتن و مهم‌تر از همه طراحی سربرگ اهمیت دارد. اگرچه انتخاب تمامی این موارد وابسته به سلیقه و امکانات و نیاز‌های شرکت است، اما آشنایی مختصر با این موارد نقش اصول را در انتخاب برجسته می‌کند. مرکز خدمات پاپ چاپ ضمن مهیا کردن شرایط انتخاب در مورد همه‌ی فاکتور‌های ذکر شده، می‌تواند پیشنهاد‌هایی به شرح زیر ارائه کند.

طراحی و چاپ سربرگ شرکت

نوع کاغذ: در چاپ سربرگ از هر نوعی کاغذی می‌توان استفاده کرد، اما انواع کاغذ تحریر مقرون‌به‌صرفه‌تر، و کاغذ کتان شکیل‌تر است.
ابعاد سربرگ: معمولاً ابعاد آ۴ و آ۵ بیشتر کاربرد دارد، اما برای یادداشتهای کوتاه ابعاد کوچک‌تر هم کاربردی خواهد بود.
ضخامت کاغذ: ضخامت بالاتر کاغذ قطعاً هزینه چاپ سربرگ یا چاپ کارت ویزیت و امثال‌الهم را بالا می‌برد، اما وجهه و اعتبار شرکت را هم بالا می‌برد و یک اقدام نامحسوس تبلیغاتی به شمار می‌آید.

طراحی سربرگ: در پاپ چاپ امکان انتخاب قالب‌های آماده یا طراحی سفارشی سربرگ وجود دارد که بسته به امکانات و نیاز‌های شرکت‌ها در دسترس است. طراحی اختصاصی مسلماً بیشتر از طراحی قالب‌بندی شده و قراردادی اعتبار دارد و می‌بایست مورد توجه شرکت‌های کوچک و بزرگی که به دنبال کسب یا حفظ اعتبار خود هستند قرار بگیرد.

۲- درج موارد کلیدی در سربرگ

طبق اصول چاپ سربرگ معمولاً درج لوگو، نام شرکت، آدرس و اطلاعات تماس، همین‌طور شماره پیوست و تاریخ برای سربرگ‌های مخصوص نامه‌نگاری ضروری قلمداد می‌شود، اما این موارد را می‌توان با توجه به الزامات یا خلاقیت گسترش دارد. برای مثال چاپ تصاویر در پشت سربرگ‌ها یک اقدام مؤثر برای شرکت‌های تولید‌کننده است یا برای شرکت‌های خدماتی درج جمله‌های زیبا و مرتبط با نوع فعالیت می‌تواند جالب و تأثیرگذار باشد.

۳- سنجش درست حجم مکاتبات و طراحی و چاپ سربرگ با توجه به آن

روتین اغلب کار‌های شرکت معمولاً بعد از طی زمان کمی مشخص می‌شود. در مورد سربرگ هم این نکته خیلی مهم است که حجم مکاتبات و نامه‌های شرکت به‌طورکلی چقدر است و به چه میزان فضای خالی در سربرگ نیاز دارد. برای مثال حجم مکاتبات شرکت‌های فنی معمولاً کوتاه است و جزئیات در قالب پیوست‌های مفصل ارائه می‌شود، بنابراین در نظر گرفتن زیاد از حد فضای نوشتاری در سربرگ‌های چنین شرکت‌هایی موجب ناهماهنگی بصری و مصرف بیهوده کاغذ و امکانات چاپ می‌شود. راه ساده کم کردن یا زیاد کردن فضای نوشتاری در چاپ سربرگ، استفاده از ابعاد مناسب کاغذ است و قید کردن این موضوع در سفارش‌ها چه بسا بر روی طراحی ویژه‌تر سربرگ هم تأثیر بگذارد.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ مش روی شیشه چیست؟

در تبلیغات محصولات و خدمات، جلب کردن توجه مخاطبان حرف اول را…

چاپ UV DTF چیست؟ انقلابی نوین در صنعت چاپ

در عصر حاضر که فناوری با سرعتی شگفت انگیز در حال پیشرفت…

راهنمای خرید چاپگر خانگی

چاپگرهای خانگی در انواع و مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام…

دیدگاهتان را بنویسید