حتما تا الان سر رسیدها و سالنامه های زیادی را دیده یا استفاده کرده اید. سر رسید، یک دفترچه ی تاریخ دار است که در ابعاد مختلف و به سفارش کسب و کارها در تیراژ بالا یا پایین، چاپ می شود.
اکثر شرکت ها و دفاتر رسمی و مهم مانند اسناد رسمی ها، دفاتر وکلا، استارتاپ ها و حتی فروشگاه ها، اقدام به چاپ سر رسید می کنند. این دفترها به صورت تاریخ دار هستند و اغلب دارای صفحاتی در ابتدا، انتها و وسط دفتر هستند که مربوط به همان کسب و کار می باشد. اطلاعاتی از قبیل معرفی، دستاوردها، محصولات و همچنین نمودار و اطلاعات آماری مربوط به شرکت و تولیدات، در آن چاپ می شود. تقریبا شبیه به کاتالوگ هستند با این تفاوت که فقط چکیده ای از کاتالوگ و معرفی شرکت و محصولات در سر رسید به چاپ می رسد.
این سالنامه ها دارای تاریخ های مهم هستند و تمامی صفحات آن دارای جای خالی برای نوشتن است. در واقع می توان گفت که چاپ سر رسید می تواند یک نوع تبلیغات برای معرفی شرکت و کسب و کار باشد که وجه ی بسیار شیک و زیبایی به کسب و کار و معرفی آن می بخشد
قیمت چاپ سر رسید کمی نسبت به چاپ دیگر ملزومات تبلیغاتی مانند چاپ کارت ویزیت و چاپ کاتالوگ و چاپ سربرگ، بسیار متفاوت است. برای چاپ سر رسید با قیمت مناسب باید نوع جلد، ابعاد درخواستی، تعداد صفحات معرفی محصول و شرکت و همچنین تعداد آن نیز در نظر گرفته شود. برخی از مشاغل باید چاپ سر رسید را جزء کارهای بسیار مهم خود قرار دهند و برای هزینه های آن، بودجه در نظر بگیرند.
برای مثال، یک شرکت معتبر و بزرگ سهامی باید جوری برنامه ریزی کند که مقداری از بودجه ی تبلیغاتی خود را در ابتدای بهمن و اسفند ماه، به چاپ سر رسید اختصاص دهد. البته چاپ سر رسید فقط مربوط به آخر سال نیست اما بهتر است در این موقع انجام شود.
مشاغل کوچکتر مانند دفاتر وکلا و دفاتر بیمه ای و فروشگاه ها، نیاز زیادی به چاپ تیراژ بالا ندارند. اما نباید همان مقدار سالیانه را فراموش کنند. چون این سر رسیدها قرار است نقش معرفی و تبلیغ را برای کسب و کار، ایفا کنند. وجود یک سر رسید از کسب و کار شما در یک خانه می تواند ماه ها و شاید سال ها به عنوان یک دفترچه یادداشت حفظ شود. مادامی که سر رسید شما در خانه یا محل کار کسی باشد، نام کسب و کار و آدرس محل کار شما و برند شما در یاد مشتری، باقی خواهد ماند.
مزایای سر رسید برای شرکت ها
شرکت ها یا کارخانه جات، فارغ از تازه تاسیس بودن یا داشتن سابقه، باید چاپ سر رسید را جدی بگیرند. سر رسیدها نقش یک تبلیغ کننده در دست مشتریان و عامه ی مردم هستند. تجربه ثابت کرده است که در ابتدای هر سال، فروش محصول و خدمات، بالاتر است. اگر نگاهی به دفاتر فروش یک شرکت بیندازید، می بینید که مشتریان جدید، دقیقا در سه ماه ی ابتدایی سال به جمع مشتریان قبلی اضافه می شوند. شاید یکی از دلایل آن، چاپ سر رسید و دادن آن به مشتریان و یا افراد عادی باشد. البته این حجم از فروش در ابتدای سال، فقط مربوط به تبلیغات سر رسید نیست. همه ی اقلام تبلیغاتی، با هم در این مسیر، تاثیر گذار هستند.
چاپ تراکت، چاپ کارت ویزیت، چاپ سربرگ، تبلیغات محیطی، تبلیغات مجاری، همه و همه، در میزان معرفی و فروش محصولات یک شرکت، اثر گذار هستند. اما سر رسیدها هم در این بین، نقش خود را ایفا کرده و گوشه ای از کار تبلیغات را خواهند گرفت.
مزایای داشتن سر رسید را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
- سررسید، مبین تولیدات، اطلاعات آماری و معرفی محصول و خدمات هستند.
- سر رسیدها به دلیل داشتن جای یادداشت و نوشتن، می توانند به عنوان یک دفتر مهم مانند جزوه ی درسی و دانشگاهی، نگهداری شوند.
- چاپ سر رسید، وجه ی کاری و چهره ی زیبایی به کسی و کار می دهد و در چشم مشتریان باقی می ماند.
دسته بندی سررسید و سالنامه بر اساس اندازه
سررسید و سالنامه، یکی از اقلام تبلیغاتی بسیار مفید و پر بازده است که می توان انتظار داشت با چاپ آن، مشتریان بسیاری با دیدن و استفاده از آن، نام برند و محصول و خدمات را به ذهن بسپارند و بیشتر بشناسند. صد البته که اگر طراحی و ابعاد مناسب و زیبایی خاصی برای سر رسید در نظر گرفته شود، مطمئنا در چشم مخاطب، بیشتر به چشم می آید.
در کل، دسته بندی انواع سر رسید و سالنامه براساس ابعاد، جنس جلد و بر اساس طراحی داخلی طبقه بندی می شوند. هر کدام از این خصوصیات می تواند نظر بیننده را به خود جلب کند و او را ترغیب به خواندن مطالب تبلیغاتی آن کند.
طراحی سر رسید بر اساس اندازه شامل موارد زیر است:
- سایز رقعی
- سایز مدیران یا رحلی
- سایز وزیری
- سررسیدهای پالتویی
- سررسید خشتی
طراحی بر اساس جنس جلد، شامل موارد زیر است:
- جنس pvc
- جنس چرمی
- جنس سلفونی
- جنس ترمو
- جنس گالینگور
طراحی سر رسید بر اساس نوع طراحی داخلی، مثل دو مورد قبلی نیست که بتوان یک گزینه را به راحتی انتخاب کرد. این طراحی بر اساس نوع محصول، نوع شرکت و کسب و کار و خیلی از المان های دیگر در کنار هم انجام می شود. برای مثال:
- سررسیدهای هفتگی که 2 صفحه ای هستند و هر هفته در دو صفحه ی سر رسید قرار می گیرند.
- سررسیدهای روزانه که در 2 نوع جمعه جدا یا جمعه و پنجشنبه و جمعه چاپ می شود.
- سررسیدهای ماهانه که در یک یا دو صفحه هستند.
- سررسیدهای دستیار هم به صورت هفتگی در یک صفحه چاپ می شوند. اما اطلاعات مهندسی و برگه های سفید در آخر سر رسید چاپ می شوند
چاپ سررسید و سالنامه به قدری در تبلیغات مهم هستند که حتی سررسیدهای معروفی همچون سالنامه ی هنرمندان و سالنامه ی جاودانه های ایران و سالنامه ی تئاتر، همیشه چاپ می شود و در بازار به فروش می رسد.