در واقع ترام کوچک ترین بخش یک کار چاپی است که موجب ایجاد تصاویر رنگی و خیلی ظریف می گردد. همچنین نقاط ریزی که در سطح زینک یا فیلم لیتوگرافی چاپ می شود و بسته به شدت هرکدام در تصویر سایه روشن به وجود می آید در زمره این نوع چاپ قرار می گیرد. بنابراین چنین چاپی کوچک ترین واحد با قابلیت شمارش در تصویر مورد نظر بوده و شکل مربع دارد. سپس با افزایش سایز یا کاهش سایز، سایه روشن ایجاد می نماید و در چاپ بنر و چاپ تراکت کاربرد دارد. این مربع ها عنصری حیاتی در انواع چاپ به حساب می آیند. زیرا در هر جایی هدف ثبت نوشته یا تصویر به صورت رنگی و تن های خاکستری باشد وجود این نوع چاپ الزامی است. پس همنشینی رنگ های اصلی کار خود را درست انجام می دهند.
انواع مدل ترام چیست؟
Amplitude Modulation
AM یا ترام متعارف نوعی چاپ معمول بوده و زیر بنای انواع چاپ ها به روش های مختلف محسوب می شود. در این نوع چاپ فاصله مرکز چاپ یا نقاط از هم یکی می باشند. اگر در بخش هایی تصویر کم رنگ تر مشاهده شود بدین معناست که اندازه مربع ها تغییر کرده و به اندازه مشخص کوچک تر می شود. درنتیجه تصویر یک رنگ با وجود سایه روشن هایی، فاصله نقاط از هم یا مربع ها یکی است. همچنین در قسمت هایی که تصویر روشن تر یا تیره تر می شود سایز مربع ها کوچکتر یا بزرگتر می گردد. استفاده از چاپ AM متداول و رایج بوده و فاصله نقاط یکی می باشد که فقط بر حسب ارزش رنگی، سایز آن تغییر می کند. در این نوع چاپ مربع رنگ های تصاویر مختلف به زاویه های متعدد تقسیم می شوند.
FM Frequency Modulation
این نوع ترام در مقایسه با چاپ مربع معمولی رایج تر می باشد. بنابراین با رخ نمایی کمتر نسبت به چاب های مربعی رایج می تواند کل جزئیات را در تصاویر چاپی نشان دهد. مدل FM به اندازه مدل AM برای رنگ های گوناگون زاویه ای در نظر گرفته نشده است. در نتیجه این مدل بدون نظم و کاملا تصادفی با تغییر فاصله نقطه ها از همدیگر ایجاد می شود بدون اینکه سایز نقاط تغییر یابد. همچنین ریسک به وجود آمدن رخ نمایی گل و شطرنجی را از بین خواهد برد و در چاپ کارت ویزیت و چاپ بروشور به کار خواهد رفت. حال اگر مشکلی همچون انطباق چندین رنگ روی هم وجود داشته باشد در برخی مواقع گریزناپذیر بوده و کار چاپی کمترین مشکل را خواهد داشت.
نقش ترام در چاپ چیست؟
مسئله ای که در چاپ خیلی کم به آن توجه می شود شکل ترام می باشد. شخص طراح، با طراحی طرح خود، آن را به چاپخانه انتقال می دهد تا بر سطح زینک چاپ شود. سپس زینک و فیلم مدنظر را بررسی کرده و کنترل می نماید. ولی هیچ وقت به شکل چاپ مربعی توجهی ندارد که مسئله مهمی می باشد. زیرا اشکال مختلف این نوع چاپ مصارف متعددی داشته و هر کدام از شکل های آن جهت شکل ویژه ای از چاپ به کار می رود. بنابراین اشکال مختلف چاپ علاوه بر مربع شامل دایره، لوزی، بیضی و … می باشند که رایج ترین آنها شکل مربعی است. برای مثال در چاپ افست بیشتر از نقاط ریز به شکل مربع استفاده می شود تا تصویر واضح تر به نظر برسد. اما در نقاشی چهره و چاپ تصاویر، نقاط ریز بیضی به کار می رود که ظرافت خاصی داشته و به لطافت در قلمرو midtone نیاز دارد.
ترام چه کاربردی دارد؟
این نقطه های ریز در تمام روش های رایج چاپ همچون افست و لترپرس به کار می روند. البته چاپ گراور در چنین حوزه ای استثنا می باشد. همچنین روش های ترام گذاری با هدف ایجاد رتبه بندی های بصری پیوسته با فام رنگ یا همان تبدیل تدریجی نوعی رنگ به رنگ متفاوت تر استفاده می شود. بنابراین نقطه های ریز از اندازه های خاکستری با نقطه هایی دارای اندازه های مختلف و چیدمان منظم به وجود می آیند. سپس چشم انسان میزان شدت بازتابش های گوناگون را با هم ترکیب کرده که یک هافتون با درجه بندی یا فام خاکستری ایجاد می شود.
تاثیرگذاری ترام چگونه است؟
تاثیری که نقاط ریز از لحاظ بینایی در تصویرهای چاپی به وجود می آورند کاملا ساده با مباحث نیم سایه و سایه در فیزیک تطبیق دارند. همچنین هافتن یا رنگ های نیم سایه در چاپ بیشتر به شکل شبکه هایی از نقاط در سایزهای گوناگون تشکیل شده اند. در نتیجه این نقاط با سایزهای متعدد خود، سایه روشن ایجاد کرده و گستره ای از رنگ های خاکستری را ایجاد می نمایند. هر وقت این دامنه تنوعی در رنگ خاکستری را دارا نباشد و فقط از رنگ مشکی و سفید تشکیل شود، تصویر بیشترین کنتراست را دارد. بنابراین تنها دارای نقاط ریز 100 مشکی بوده و تعیین کننده بزرگی یا کوچکی تصویر می باشد. البته در چاپ ست اداری، چاپ تقویم دیواری و چاپ تقویم رومیزی بیشتر خود را به نمایش می گذارد.
زاویه ترام
همه ترام گذارهای متقارن و متداول از یک ساختار باقاعده و منظم پیروی می کنند. زمانی که دو تصویر دارای نقاط ریز روی همدیگر چاپ شده و زاویه آنها به صورت ایده آل روی هم خوردگی نداشته باشند، پدیده شطرنجی ایجاد می نمایند. بنابراین جهت پیشگیری از ایجاد پیچازی شدگی یا شطرنجی باید هر کدام از رنگ ها به صورت جداگانه در زاویه معینی در برابر رنگ بعدی واقع گردند. حداقل زاویه مدنظر باید 45 درجه باشد تا در فرآیند نقطه گذاری ریز استاندارد جهت چاپ های هافتون یک رنگ و رنگ اصلی تصویر به کار روند. البته شرایط استاندارد زاویه این نقاط ریز باید 0,15,45,75 درجه باشند و رنگ زرد مدام در زاویه صفر درجه ساکن است.
اختلاف در اندازه 30 درجه مابین زوایای ترام کاری عادی است. زیرا 3 زاویه با اندازه 30 درجه تشکیل زاویه 90 درجه را به دنبال دارند. در نتیجه رنگ چهارم روی یکی از زوایای فعلی قرار خواهد گرفت. البته رنگ زرد با رنگ های دیگر و کاغذ سفید اختلاف رنگی بسیار کمی دارد. بنابراین در مورد شیوه قرارگیری آن ترفند خاصی به کار می رود. پس رنگ زرد با زاویه 15 درجه در زاویه 90 درجه به نسبت سایان و مژنتا قرار داده می شود. همچنین در چاپ سربرگ کارایی دارد.
[WPSM_AC id=3713]