صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : نحوه عملکرد چاپگرهای حرارتی

نحوه عملکرد چاپگرهای حرارتی

نحوه عملکرد چاپگرهای حرارتی

اگر به فاکتور‌های فروشگاهی دقت کرده باشید، شاید این سوال پیش آمده باشد که این فاکتور‌ها با استفاده از چه دستگاهی چاپ می ‌شوند؟ امروزه یک نوع خاص از پرینتر وجود دارد که قابلیت انجام این کار را در سرعت بسیار بالا و با ساز و کاری کاملا متفاوت نسبت به چاپگرهای سنتی، دارد. معمولا پرینتر به عنوان یک دستگاه چاپی شناخته می ‌شود که برای این که عملکرد خود را انجام دهد، به جوهر یا پودر چاپ نیاز دارد. اما موضوعی که بسیار قابل توجه است، پایین بودن سرعت آن است که استفاده از آن را زمان‌بر می‌کند. علاوه ‌بر این، مشکلات دیگری از جمله تمام کردن پودر چاپ و وقت‌گیر بودن شارژ مجدد نیز وجود دارند.

یک نوع دیگر از دستگاه‌ های پرینتر وجود دارند که عملکرد کاملا متفاوتی دارند. این پرینتر با نام چاپ حرارتی شناخته می ‌شود و کاربرد‌های بیشتری نسبت به چاپگر‌های قدیمی دارد. این چاپگر‌های جدید، برای چاپ کردن هیچ نیازی به جوهر ندارند. حال این سوال پیش می‌ آید که دستگاه چاپ حرارتی چگونه کار می ‌کند؟ در این مطلب شما را با پرینتر حرارتی و نحوه عملکرد آن آشنا می ‌کنیم.

نحوه عملکرد چاپگرهای حرارتی

چاپگر حرارتی چیست؟

چاپ حرارتی سبک جدیدی از پرینتر‌ها محسوب می‌ شود که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این دستگاه به جای این که از جوهر برای چاپ استفاده کند، می ‌تواند با ایجاد حرارت روی کاغذ بنویسد. در واقع هیچ جوهری بر روی کاغذ ریخته نمی ‌شود و خود کاغذ باعث ظاهر شدن تصویر می ‌شود. این چاپگرها با توجه به این که جهت چاپ کردن از هیچ ماده‌ ای استفاده نمی‌ کنند، تنها چیزی که در آن‌ها نیاز به تعویض دارد، کاغذ است. همین دلیل باعث استفاده آسان از این دستگاه شده و هزینه ‌های کم‌تری ایجاد می ‌کند. به همین دلیل این دستگاه در دنیای امروزی بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

کاغذهایی که در این نوع چاپگرها استفاده می ‌شوند، کاغذهای شیمیایی خاصی موسوم به کاغذ حرارتی هستند. برای ظاهر شدن نوشته، هد حرارتی چاپگر فعال شده و سبب ظاهر شدن نوشته‌ ها بر روی کاغذ حرارتی می‌شود. در واقع در این نوع چاپ، به هیچ جوهر یا تونری نیاز نیست و عملیات چاپ از طریق حرارت به کاغذهای خاص حرارتی، انجام می ‌گیرد. گرچه کار کردن با این نوع چاپگرها و نگهداری از آنها نسبت به چاپگرهای معمولی، به خاطر نداشتن جوهر، ساده‌تر است؛ اما بایستی در نظر داشته باشید که کاغذهای حرارتی نسبت به کاغذهای عادی گرانتر بوده و چاپ از این طریق نیز به خاطر حساسیت این کاغذها نسبت به نور و گرما، در طول زمان کیفیت خود را از دست می ‌دهد و محو می‌شود.

نحوه عملکرد چاپگر حرارتی

در چاپ حرارتی اصلی ‌ترین بخش دستگاه، هد آن است که عرض هر نواری را تعیین می ‌کند. این بخش از سوزن‌ های ریز حرارتی ساخته شده است که هر کدام یک پیکسل را نشان می ‌دهند. تراکم این پیکسل ‌ها در پرینتر‌های مختلف متفاوت است، به طوری که می ‌تواند از ۲۰۳ تا ۳۰۰ نقطه در هر اینچ باشد. موم با رزین، اصلی‌ترین ماده در چاپ حرارتی به شمار می‌ رود که به صورت نوارهای بسیار نازک جامد هستند.

این نوار‌ها توسط دستگاه پرینتر حرارتی، بر روی برچسب یا کاغذ کشیده می ‌شوند. این نوع پرینتر‌ها به وسیله ریز پرداز‌ها کنترل شده و تعیین می‌شود که برای یک تصویر خاص کدام ‌یک از سوزن‌ ها باید فعال شود. سپس ریزپرداز‌ها به سوزن ‌ها فرمان ارسال می ‌کنند تا با سرعت سرد و گرم شوند، در نتیجه جوهر آب شده را بر روی برچسب ‌های سفید می ‌ریزند.

کاربرد چاپگر حرارتی

امروزه از دستگاه‌‌های چاپ حرارتی در موارد زیادی استفاده می ‌شود، زیرا بسیار کم ‌مصرف، قابل حمل و سریع هستند.‌ ما در این بخش به اصلی ‌ترین کاربرد‌های آن در صنایع مختلف اشاره کرده ‌ایم.‌

چاپ کارت: این نوع پرینتر‌ها برای چاپ انواع کارت پی وی سی مانند کارت دانشجویی، کارت ویزیت، کارت تخفیف و کارت هدیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراقبت ‌های بهداشتی:

برچسب‌ های نمونه آزمایشگاه یا داروخانه، مدیریت دارایی و مچ ‌بند‌های شناسایی

خرده‌ فروشی و مهمان ‌نوازی:

برچسب قیمت، مدیریت موجودی، رسید POS یا تلفن همراه، نشان شناسه و پاس یا کارت مهمان

مزایای چاپگر حرارتی

برای این که تفاوت عملکرد چاپ حرارتی با سایر چاپگر‌ها را بدانید،‌ بهتر است به برخی مزایای آن اشاره کنیم.

  • با توجه به این که پرینتر‌های حرارتی نیازی به جوهر ندارند، هزینه را تا حد زیادی پایین نگه می‌دارند.
  • طراحی سبک و جمع و جور بودن این دستگاه، باعث می ‌شود بتوان آن را به راحتی به مکان ‌های مختلف حمل کرد.
  • نسبت به پرینتر‌های دیگر کم‌تر دچار استهلاک می ‌شوند و طول عمر بیشتری دارند.
  • از آن‌جایی که این نوع چاپگر‌ها دارای قطعات متحرک کمی هستند، مطمئنا چیز‌های بسیار کم‌تری شکسته می ‌شوند و نگهداری از آن‌ها راحت خواهد بود.
  • قابلیت چاپ نتایج با ‌کیفیت با سرعت بالا را دارند، بنابراین می ‌توان انتظار نتایج ماندگار و خوانا را داشت که چاپ آن‌ها تنها میلی ثانیه طول می ‌کشد.
  • در زمان کار صدای بسیار کمی تولید می ‌کند، بنابراین می ‌توان آن را بدون هیچ نگرانی در محیط‌ های مختلف استفاده کرد.

نحوه عملکرد چاپگرهای حرارتی

نتیجه گیری

این دستگاه‌ ها جایگاه ویژه ‌ای در زندگی ما دارند، به طوری که روزانه ممکن است تعداد زیادی پرینتر حرارتی در اطرافمان مشاهده کنیم. به دلیل مزایای زیادی که دارند، در بیشتر کسب و کار‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. با توجه به کاربرد‌های این پرینتر به آن دستگاه چاپ فاکتور فروشگاهی نیز گفته می‌ شود.

به دلیل این که در انواع مختلفی وجود دارد، می‌تواند به خوبی نیازهای مصرف ‌کنندگان را برآورده کند. نکته ‌ای که باید در نظر بگیرید، این است که این چاپگر را برای مصارف خانگی می ‌خواهید یا آن را در یک تجارت استفاده خواهید کرد. در نهایت می ‌توان گفت که چاپ حرارتی یک وسیله ایده ‌آل برای هر نوع کسب و کاری است. اگر به دنبال یک راه ‌حل مناسب برای چاپ علائم، بارکد، برچسب‌ ها و رسید فروش هستید، این محصول می ‌تواند گزینه مناسبی باشد.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ پاکت نامه اداری، سفارش چاپ آنلاین پاکت سربرگ

در دنیای امروز، ارتباطات رسمی و اداری بخش بزرگی از فعالیت‌های روزمره…

۸ مهر ۱۴۰۳

بهترین روش چاپ روی تیشرت

چاپ روی تیشرت یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های تبلیغاتی و شخصی‌سازی…

۱۶ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید