تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری

تفاوت پرینتر های لیزری و جوهر افشان

پرینترهای جوهر افشان و پرینترهای لیزری از جمله تجهزات کاربردی هستند که برای چاپ موارد مختلف به کار برده می شوند. هر یک از این تجهیزات دارای امکانات و ویژگی های منحصر به فردی هستند. با توجه به این که هر یک از این پرینترها برای هدف خاصی طراحی شده اند؛ بنابراین نمی توان گفت کدام یک از آن ها از دیگری برتر است. این دو پرینتر از نظرهای مختلف با هم متفاوت هستند و هر یک ساختار مخصوص به خود را دارند. ما در این مطالب قصد داریم تا تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر فناوری چاپ

اصلی ترین تفاوت بین این دو پرینتر، تکنولوژی این دو دستگاه برای چاپ اسناد است. پرینترهای جوهر افشان برای چاپ کاغذ از اسپری رنگ استفاده می کنند، این در حالی است که پرینترهای لیزری برای چاپ ذوب پودر تونر را به به کار می برند. همین تفاوت اساسی موجب شده تا تفاوت های دیگر این دو دستگاه نمایان شوند.

در پرینترهای لیزری حرارت نقش اساسی دارد؛ بر همین اساس مصرف برق در پرینترهای لیزری در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان بالاتر است. پرینترهای جوهر افشان از حرارت استفاده نکرده و فناوری مبتنی بر آب را دارند. همچنین باید گفت که تونر بیشتر از کارتریج های رنگ جوهر افشان ماندگاری دارد.

تفاوت پرینتر های لیزری و جوهر افشان

تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری از نظر فضای مورد نیاز و ابعاد

از دیگر تفاوت های بین این دو پرینتر می توان به ابعاد و فضای مورد نیاز آن ها اشاره کرد. معمولا پرینترهای جوهر افشان در مقایسه با پرینترهای لیزری کوچک تر هستند. به همین دلیل می توانند بهترین گزینه برای دفاتر کار خانگی و مصارف خانگی باشند. پرینترهای لیزری به خصوص نوع چند کاره آن ها ابعاد بزرگی داشته و نمی توان به راحتی در فضایی کوچک از آن استفاده کرد.

کوچک بودن ابعاد پرینترهای جوهر افشان باعث شده تا وزن این پرینترها نیز سبک باشد. به همین دلیل می توان به راحتی آن ها را جا به جا کرد.

تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری از نظر هزینه

یکی از مهم ترین تفاوت های پرینترهای جوهر افشان و لیزری که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته، موضوع هزینه این پرینترها است. برای استفاده از پرینترها تنها هزینه ای که برای خرید آن صرف می کنید در نظر گرفته نمی شود و شما باید هزینه های دیگر مانند نگهداری، تعمیر، خرید کارتریج و غیره را نیز محاسبه کنید. هزینه پرینترهای جوهر و افشان و لیزری با هم تفاوت زیادی دارند.

اختلاف قیمت پرینترهای جوهر و افشان لیزری بالا است. به طور کلی قیمت خرید پرینترهای جوهر افشان در مقایسه با نوع لیزری کمتر است؛ اما هزینه نگهداری از این نوع پرینترها آن قدر بالا می رود که در نهایت می توان گفت هزینه های آن نسبت به پرینترهای لیزری بیشتر است. در پرینترهای جوهر افشان شارژ کارتریج محدود بوده و قطعا شما مجبورید تا مجددا آن را خریداری نمایید که هزینه آن بسیار بالا است.

موضوع دیگری که وجود دارد بحث خشک شدن و ماندگاری پرینترهای جوهر افشان است. اگر شما مدتی از این پرینترها استفاده نکنید، جوهر موجود در نازل ها و کارتریج خشک شده و ممکن است در نهایت مجبور باشید تا کارتریج را تعویض کنید. البته امروزه در مدل هایی که دارای تانک رنگ هستند این موضوع تا حدودی رفع شده؛ اما در هر صورت احتمال خشک شدن جوهر موجود در نازل ها وجود دارد.

این در حالی است که در پرینترهای لیزری تونر می تواند تا مدت طولانی پایدار باشد و هر زمان که بخواهید می توانید مجددا از ان استفاده کنید. به همین علت می توان نتیجه گرفت که در کل پرینترهای لیزری کم هزینه تر هستند.

تفاوت پرینتر های لیزری و جوهر افشان

تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری از نظر عملکرد

این که بخواهید کدام یک از این دو پرینتر را انتخاب کنید به نوع کاربری شما بستگی دارد. برای مثال شما به یک پرینتر برای چاپ کاتالوگ نیاز دارید یا چاپ کارت ویزیت؛ اگر نوع کاربری شما به نحوه است که پرینت عکس رنگی نیاز دارید بهترین انتخاب برای شما پرینترهای جوهر افشان لیزری هستند. اما اگر می خواهید برای مثال برای چاپ تراکت سیاه و سفید یک پرینتر را خریداری کنید، پرینتر لیزری گزینه مناسبی است.

البته باید گفت که با پیشرفت تکنولوژی پرینترهای لیزری نیز دچار تغییراتی شده اند و می توان برای چاپ رنگی نیز از آن ها استفاده کرد. اما با این وجود هنوز هم پرینترهای جوهر افشان در این خصوص برتری دارند.

موضوع دیگر بحث تعداد و سرعت پرینت این دو پرینتر است. پرینترهای لیزری می توانند با یک شارژ کارتریج تعداد برگه های بیشتری را چاپ کند. در مقابل پرینترهای جوهر افشان برای چاپ برگه های بیشتر شما را مجبور می کنند تا کارتریج را مجددا شارژ کنید. از نظر سرعت نیز پرینترهای لیزری نیست به پرینترهای جوهر افشان سرعت بالاتری دارند.

تفاوت پرینترهای جوهر افشان و لیزری از نظر پشتیبانی از انواع کاغذ

از دیگر تفاوت های این دو پرینتر می توان به پشتیبانی آن ها از انواع کاغذها اشاره کرد. در پرینترهای جوهر افشان شما می توانید برای چاپ از انواع مختلف کاغذها نظیر کاغذ عکس، کاغذ گلاسه، کاغذ معمولی و غیره استفاده کنید. اما در پرینترهای لیزری شما محدودیت زیادی در این خصوص دارید و چاپ محتوای گرافیکی با این پرینتر کار سختی است.

جمع بندی

به طور کلی باید گفت که نوع کاربری و نیاز شما تعیین می کند که کدام یک از پرینترهای جوهر افشان و لیزری برای شما مناسب است. اگر بخواهید که در فواصل زمانی کوتاه مدت محتواهای گرافیکی با کیفیت بالا چاپ کنید، پرینتر مناسب شما جوهرافشان است. اما اگر تنها سرعت چاپ برای شما اهمیت دارد بهتر است به سراغ پرینترهای لیزری بروید. این نوع پرینترها به خصوص برای محیط های اداری که نیاز به محتوای گرافیکی با کیفیت بالا ندارند و تنها بر روی سرعت پرینت توجه می کنند، گزینه مناسبی است.

بنابراین قبل از انتخاب و خرید هر یک از این پرینترها باید با نیاز خود به خوبی آشنا باشید و در خصوص ویژگی ها و کاربرد هر یک از این پرینترها اطلاعات لازم کسب نمایید.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید