دستگاه چاپ روی لیوان

دستگاه چاپ روی لیوان

در صنعت چاپ برای ثبت تصاویر روی لیوان با توجه به جنس و نوع لیوان از انواع متفاوتی دستگاه چاپ روی لیوان استفاده می‌شود. دستگاه چاپ لیوان کاغذی، دستگاه چاپ سابلیمیشن و دستگاه چاپ سیلک اسکرین مهم‌ترین این تجهیزات برای چاپ روی لیوان است. هرچند که از نظر تکنیکی از هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توان برای جنس‌های مختلف لیوان استفاده کرد و چاپ عکس دلخواه روی لیوان را تجربه کرد، اما به دلیل بازدهی بهتر، هر کدام از این دستگاه‌ها برای جنس و نوع خاصی از لیوان‌ها به کار گرفته می‌شود. کسب اطلاعات در خصوص این دستگاه‌ها اطلاعات مفیدی برای سفارش‌دهندگان و علاقه‌مندان به لیوان‌های چاپی در پی خواهد داشت.

آشنایی با دستگاه چاپ لیوان کاغذی

دستگاه چاپ روی لیوان

دستگاه‌های چاپ لیوان کاغذی به‌عنوان یک قسمت از دستگاه‌های تولید و آماده‌سازی لیوان‌های کاغذی یا محصولاتی که تحت عنوان لیوان‌های کاغذی یک بار مصرف یا بهداشتی شناخته می‌شوند، عمل می‌کند. این دستگاه‌ها معمولاً به‌صورت سه بخشی از یک قسمت پرینتر چاپ، دستگاه برش و دستگاه چسب‌کاری و شکل دهی به لیوان تشکیل می‌شوند. دستگاه‌ چاپ هم اغلب پرینترها و دستگاه‌های چاپ دیجیتالی جوهر افشان است که قبل از ورود رول کاغذ به قسمت برش‌های خاص این محصولات و چسب‌کاری و شکل‌گیری به‌عنوان لیوان‌های یک بار مصرف، عمل ثبت تصاویر و طرح‌های مختلف را بر روی کاغذ انجام می‌دهد. این فرآیند در واقع همان چاپ مستقیم بر روی کاغذ است و تفاوت خاصی با سایر فرآیندهای چاپ دیجیتالی و مرسوم امروزی ندارد،چون همین کاغذها متریال اولیه و اصلی ساخت لیوان هم هست.

در بیشتر قوانین مربوط به ساخت این محصولات الزام به کار بردن رنگ‌ها و جوهرهای غیر سمی وجود دارد و پرینترهای چاپ باید توسط این دسته از رنگ‌ها که بیشتر گیاهی هستند، تغذیه شوند. دستگاه‌های چاپ لیوان کاغذی معمولاً طرح‌های مورد نظر را بر روی رول کاغذی ماده خام ساخت لیوان ثبت می‌کند و بعد از چاپ عکس دلخواه روی لیوان، رول‌ها در ادامه روند ساخت این محصولات برش خورده و بعد از طی فرآیند تکمیلی، به لیوان‌های طرح دار و چاپ شده کاغذی تبدیل می‌شوند.

آشنایی با دستگاه چاپ روی انواع لیوان سرامیکی، سفالی و… سابلیمیشن

لیوان‌های دسته‌داری که بیشتر با عنوان ماگ از آن‌ها یاد می‌شود، یکی از زمینه‌های چاپ عکس‌ها و تصاویر مختلف محسوب می‌شود. این محصول که ویژگی‌های کاربردی و تزئینی را هم‌زمان ارائه می‌دهد، مورد توجه خیلی از علاقه‌مندان به این اشیاء قرار دارد و معمولاً به‌عنوان یک هدیه یا یادگاری خیلی عالی سفارش داده شده یا به صورت آماده خریداری می‌شود. مؤسسات چاپ مختلف ازجمله پاپ چاپ هم از ظرفیت‌های این فرصت اقتصادی استفاده کرده و سعی می‌کنند جنبه‌های کیفی و ظاهری این زمینه چاپ را بالاتر ببرند.

اصلی‌ترین ابزاری که به محقق شدن اهداف کیفی و ممکن ساختن چاپ روی این دسته از لیوان‌ها کمک می‌کند، انواع دستگاه چاپ روی لیوان‌های سخت و غیر کاغذی است. این لیوان‌ها بیشتر از جنس سرامیک و سفال مورد استفاده چاپ قرار می‌گیرند و تصاویر مورد نظر بر روی لایه لعاب یا سایر پوشش‌های رنگی این ظروف ثبت می‌شود. متداول‌ترین دستگاه چاپ روی لیوان‌های سرامیکی یا سایر لیوان‌های سخت و غیر کاغذی، دستگاه چاپ سابلیمیشن نام دارد.

اساس کار انواع دستگاه‌های ویژه این کار هم ایجاد حرارت و تغییر فاز ماده جوهر چاپ از جامد به گاز و انتقال تصاویر قبل‌تر چاپ شده بر روی کاغذهای مخصوص این نوع چاپ، روی سطوح مورد نظر در لیوان است. چاپ تصعیدی نام دیگر چاپ سابلیمیشن است و به مکانیسم آن اشاره دارد. کاغذهای مخصوص که در صنعت چاپ از آن‌ها با عنوان کاغذ سابلیمیشن یاد می‌شود، ویژه این کار ساخته شده و در چاپ سابلیمیشن از ملزومات اصلی به شمار می‌آید. علاوه بر این کاغذها، برای کاربری کردن انواع دستگاه چاپ روی لیوان سابلیمیشن، به پرینترهای مخصوص سابلیمیشن هم نیاز است. این تجهیزات مقدمات کار چاپ روی لیوان را که چاپ طرح مورد نظر روی کاغذ مخصوص است، انجام می‌دهند. بعد از انجام این کار، لیوان درون این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

اندازه انواع مختلف این دستگاه‌ها معمولاً کوچک است و در هر نوبت فعالیت برای چاپ عکس دلخواه روی یک یا دو عدد لیوان طراحی شده است. مکانیسم آن هم به این صورت است که بعد از قرارگیری لیوان درون آن و تنظیم کاغذ چاپ شده بر روی قسمت مورد نظر، دستگاه از طریق ایجاد حرارت و ایجاد شرایط عمل تصعید، تصویر و جوهرهای ثبت آن را بر روی بدنه لیوان منتقل می‌کند.
انواع مختلف دستگاه چاپ روی لیوان‌های سرامیکی، سفالی، شیشه‌ای و… با ظرفیت‌ها و توان‌های مختلف، توسط برندها و تولیدکننده‌های مختلفی ساخته می‌شود و قابلیت‌های متفاوتی هم ارائه می‌دهد. تناسب یا عدم تناسب این تجهیزات به نوع کاربری و سطح فعالیت و سفارش‌ها وابسته است.

آشنایی با دستگاه چاپ لیوان سیلک اسکرین

چاپ سیلک یا سیلک اسکرین از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ روی سطوح و اجسام مختلف است که با توسعه دستگاه‌های مکانیزه بر اساس این روش، هنوز هم کارآمد و مورد توجه است. در این روش رنگ با واسط یک شابلونِ طرح، به‌صورت مستقیم بر روی سطوح مختلف مانند پارچه، هر گونه سطوح سخت و کاغذ ثبت می‌شود. چاپ سیلک بر روی لیوان می‌تواند به‌ هر دو صورت دستی یا مکانیزه انجام شود. برای این منظور حالت‌های مختلفی وجود دارد که شرح داده می‌شود.

چاپ سیلک روی لیوان‌های پلاستیکی

انواع لیوان پلیمری یا پلاستیکی مانند لیوان‌های کاغذی قابلیت چاپ شدن از طریق پرینترهای معمولی را ندارد. استفاده از دستگاه‌های مکانیزه چاپ سیلک اسکرین برای چاپ بر روی لیوان‌های پلاستیکی که مانند لیوان‌های کاغذی کاربرد یک‌بارمصرف و بهداشتی دارند، مرسوم‌ترین حالت چاپ بر روی این اشیا است. چاپ عکس دلخواه روی لیوان با این دستگاه‌ها می‌تواند در شرکت‌های تولیدی لیوان و یا مؤسسات چاپ انجام شود. در این دستگاه‌ها لیوان‌های ساخته شده در خط چاپ این تجهیزات قرار می‌گیرد و طرح‌های مورد نظر از طریق سازوکار مخصوص چاپ سیلک اسکرین بر روی قسمت‌های مورد نظر لیوان نقش می‌بندد.

دستگاه چاپ روی لیوان

چاپ سیلک روی لیوان‌های سرامیکی، شیشه‌ای، سفالی و…

چاپ سیلک بر روی لیوان‌های غیر پلیمری (حتی چاپ لیوان کاغذی) هم ممکن است و خیلی از مؤسسات چاپ خدمات چاپ لیوان خود را از این طریق آماده کرده و به فروش می‌رسانند. البته این حالت به‌وسیله سازوکار دستی چاپ سیلک انجام می‌شود و به همین دلیل کمی وقت‌گیر است و لیوان‌های چاپ شده به این روش، به‌نوعی ارزش و اعتبار صنایع دستی و هنری دارند.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید