چاپ تامپو روی شیشه

چاپ تامپو روی شیشه

امروزه از شیشه استفاده‌های مختلفی می‌شود به عنوان مثال برای تهیه اقلامی مانند ظروف آشپزخانه، شیشه‌های دارویی، شیشه عطر و غیره کاربرد دارد.
برای چاپ بر روی شیشه‌ از روش‌های زیادی استفاده می‌شود یکی از این شیوه‌ها، چاپ تامپو است. چاپ تامپو در موارد گوناگونی به کار گرفته می‌شود به عنوان نمونه می‌توان چاپ تامپو روی لیوان، چاپ تامپو روی بطری، چاپ تامپو روی سرامیک، چاپ تامپو روی چوب و غیره را نام برد.
چاپ بر روی شیشه با حساسیت بالایی باید انجام شود؛ چون رنگ پذیری آن نسبت به دیگر جنسیت‌ها پایین تر است. برای افزایش رنگ پذیری شیشه‌ها باید پاک سازی آن‌ها به خوبی انجام شود.

چاپ تامپو روی شیشه

برای این که طرح و نوشته‌های مورد نظر به خوبی روی شیشه‌ها چاپ شوند و چاپ باکیفیتی ایجاد شود از پدهای سیلیکونی برای چاپ تامپو روی شیشه استفاده می‌شود.
این پد سیلیکونی به جوهر آغشته می‌شود تا نوشته و طرح مورد نظر روی شیشه چاپ گردد.

نکات مهم هنگام چاپ تامپو روی شیشه

چاپ تامپو یکی از روش‌های چاپ برجسته است که در آن از یک پد سیلیکونی برای انتقال جوهر از کلیشه به سطح چاپی استفاده می‌شود. این روش چاپ برای چاپ روی سطوح مختلف از جمله شیشه کاربرد دارد.

برای چاپ تامپو روی شیشه، باید به نکات مهم زیر توجه کرد:

طراحی:

در چاپ تامپو به ویژه چاپ روی شیشه یکی از مراحل مهم، طراحی است که باید با نرم افزار‌های گرافیکی مرتبط و توسط طراحان خبره انجام شود.
مهارت طراح در این مرحله بسیار مهم بوده؛ چون روی نتیجه نهایی کار تاثیر مستقیمی دارد.
طراحی چاپ تامپو با ظرافت بالایی باید انجام شود تا محصول شیشه‌ای مورد نظر زیبا و جذاب گردد.

انتخاب رنگ:

برای این که چاپ بر روی شیشه از دوام و کیفیت مناسبی برخوردار شود باید با توجه به جنس شیشه و ضخامت آن رنگ مناسبی انتخاب گردد؛ بنابرین انتخاب رنگ مناسب در چاپ روی شیشه یکی از موارد مهم به حساب می‌آید.
برای این که چاپ روی شیشه در برابر عوامل محیطی از بین نرود و مقاومت آن بالا برود از رنگ‌های باکیفیت باید استفاده شود. این رنگ‌ها به شیشه‌ها جذابیت خاصی می‌دهند و شفافیت و درخشندگی بالایی دارند.
برای مقاوم‌تر کردن چاپ، داخل دستگاه‌های تثبیت کننده‌ی رنگ شیشه را قرار می‌دهند.

فیسکچر:

اجسام شیشه‌ای نسبت به سایر اجسام بدنه و فرم آن‌ها متفاوت‌تر است و دارای اضلاع بیشتری هستند.
به همین دلیل در چاپ تامپو بر روی شیشه ساخت فیکسچر اهمیت فراوانی دارد. برای این که به صورت یکپارچه و با کیفیت مناسبی چاپ روی شیشه انجام شود و تمام قسمت‌های محصول به خوبی چاپ روی آن‌ها انجام شود و در هنگام چاپ، محصول در محل خود ثابت بماند، ساخت فیسکچر و نصب آن روی میز کار اهمیت بسزایی دارد.

پدهای سیلیکونی به کار رفته در چاپ تامپو

برای چاپ روی شیشه از پدهای مناسبی باید استفاده شود. پدهای سیلیکونی شامل سه دسته زیر می‌شوند:

پدهای نرم:

قطعاتی که نازک هستند و ضخامت کمی دارند برای این که در مراحل چاپ آسیب نبینند از پدهای نرم برای چاپ بر روی آن‌ها استفاده می شود در واقع محصولاتی که قوس و انحنا دارند برای چاپ بر روی آن‌ها از پدهای نرم استفاده می‌گردد.

پدهای معمولی:

کاربرد بیشتری نسبت به دیگر پدها دارند و برای چاپ روی قطعات زیادی به کار برده می‌شوند.

پدهای سخت:

قطعاتی که در هنگام چاپ بر روی آن‌ها آسیب دیدن پد وجود دارد باید از پدهای سخت استفاده گردد که می‌توان به چاپ بر روی اجسام نوک تیر اشاره نمود.

لزوم چاپ بر روی شیشه‌ها

چاپ روی محصولات شیشه‌ای پزشکی مانند تجهیزات پزشکی و شیشه داروها بسیار مهم است؛ چون تذکرات پزشکی روی آن‌ها درج شده و استفاده از روش چاپ تامپو برای درج اطلاعات لازم این اطمینان ایجاد می‌شود که نوشته‌های روی شیشه پاک نمی‌شوند و با خوانایی خوبی چاپ می‌شوند.
چاپ برند یا نشان تجاری روی محصولات شیشه‌ای باعث می‌شود، مصرف کننده در هنگام استفاده از محصول لوگو و برند مورد نظر را بارها مشاهده کند که این می‌تواند به تبلیغ نام برند کمک نماید.
چاپ بر روی شیشه باعث جذابیت محصول برای مشتری می‌شود.

انواع خدمات چاپخانه‌ها

چاپخانه‌ها علاوه بر چاپ تامپو که بر روی شیشه، پارچه، لیوان، خودکار و غیره انجام می دهند خدمات دیگری مانند چاپ تقویم رومیزی و غیره هم به مشتریان ارائه می دهند از خدمات چاپخانه‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

چاپ سربرگ:

طرح‌های گرافیکی زیبایی که هماهنگ با رنگ سازمانی، اداره یا شرکت هستند روی برخی کاغذها که به آن‌ها سربرگ می‌گویند، انجام می‌شود.

همچنین نام برند، نام تجاری و لوگو شرکت هم روی سربرگ چاپ می‌شود. برای نامه‌های اداری و یادداشت‌ها از سربرگ‌ها استفاده می‌گردد.
سربرگ به افراد نشان می دهد که برای کدام سازمان و شرکت چاپ شده است. برای افزایش تاثیرگذاری و زیباتر کردن سربرگ آن را با بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و غیره ست می‌کنند که چاپ ست اداری شامل چاپ تمام موارد بالا مانند چاپ تقویم اداری در طرح‌های مشابه و ست شده است.

چاپ کارت ویزیت:

برای این نوع چاپ از کاغذهای کارتی، کتان و جنس گلاسه استفاده می شود. بر روی کارت ویزیت اطلاعاتی مانند لوگوی برند، اطلاعات تماس، نام و غیره درج می شود.

چاپ کاتالوگ:

کاتالوگ به صورت یک دفتر راهنما است که اطلاعات لازم و نوشته‌های مورد نیاز داخل آن چاپ شده تا مخاطبین با محصول، خدمات، شرکت و غیره بهتر آشنا شوند.

برای این که یک کاتالوگ مطلوب و موثری چاپ شود باید به یک سری نکات توجه گردد. اولین نکته توجه به طراحی آن است؛ چون تاثیر بسزایی در کیفیت چاپ نهایی دارد.
هنگام برش کاتالوگ باید از لبه کاغذ تا متون و تصاویر فاصله کافی ( حاشیه امن ) رعایت شود.

چاپ تامپو روی شیشه

توجه به جلد کاتالوگ، صفحات داخلی، ضخامت کاغذ و جنس کاغذ یکی دیگر از نکات مهم هستند که روی استحکام و ظاهر کاتالوگ تاثیر زیادی دارند.
برای افزایش ماندگاری و زیبایی کاتالوگ باید از جنس کاغذ باکیفیت و ضخامت بالا استفاده شود.
کاتالوگ‌ها به صورت افقی، عمودی و مربعی طراحی و چاپ می‌شوند. اگر نوشته‌های داخل کاتالوگ به زبان فارسی هستند از سمت راست کاتالوگ باز می‌شود؛ ولی اگر نوشته‌ها به زبان لاتین هستند کاتالوگ از چپ باز خواهد شد.
نوع صحافی کاتالوگ‌ها روی نحوه باز شدن آن‌ها تاثیرگذار می‌باشد. بسته به حجم کاتالوگ و نوع کسب و کار صحافی آن متفاوت است.
به عنوان نمونه از چسب و منگنه‌های ساده برای صحافی کاتالوگ‌های اداری و رسمی استفاده می‌شود.
برای حجم بالایی از کاتالوگ‌ها از صحافی چسبی استفاده می‌گردد و صحافی به صورت منگنه‌های تخت و ساده برای کاتالوگ‌های کم حجم مناسب است.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید