آیا به دنبال راههای موفق برای شبکهسازی و بازاریابی در کسبوکارتان هستید؟ چاپ کارت ویزیت یک راهحل عالی برای برندسازی و گسترش شبکه ارتباطی مدیران و صاحبان کسبوکار است. معرفی جزئیات کسبوکار در زمان کوتاه، چالش بسیاری برای مدیران بازاریابی و کارشناسان فروش دارد.
تکنیک در طراحی کارت ویزیت خاص و خلاقانه
کارت ویزیت لاکچری و منحصربهفرد کاری بیش از ارائه اطلاعات تماس انجام میدهد. به گفته اساتید ارتباطات فروش، اولین قرار ملاقات و ارتباط بین افراد، مهمترین و بیشترین تأثیر را در ارتباط مؤثر ایجاد میکند. یک طراحی کارت ویزیت ارزان و ضعیف، ضررهای جبرانناپذیری به برند شما وارد میکند. احساس منفی در مشتری ایجاد میشود و فروش محصولات شما را کاهش میدهد.
در این مقاله مهمترین نکات در طراحی کارت ویزیت خاص را همراه با مثالهای کاربردی و عکس برای شما ارائه میکنیم.
اصول طراحی را در اولویت قرار دهید
برخی از شرکتهای کوچک و نوپا که برای طراحی و برندینگ کسبوکارشان هزینهای نمیکنند، به دنبال یک نرمافزار طراحی کارت ویزیت هستند. مدیران آنها فکر میکنند با کمکگرفتن از نرمافزار فتوشاپ میتوانند یک طرح خوب برای کسبوکارشان ایجاد کنند. با نرمافزار میتوانید یک طرح اولیه و خام ایجاد کنید.
چیزی که به طرح شما اعتبار میدهد، رعایت اصول اولیه طراحی است. رنگ، چیدمان، فاصله، تعادل و شکل هرکدام از عناصر طراحی معنای خاصی به برند شما میدهد. کارشناس طراحی گرافیک این موارد را بهخوبی میداند و اجرای اصول اولیه در طراحی برند، بودجه بازاریابی شما را دور نمیریزد.
از طرحهای ساده استفاده کنید
طراحان مبتدی فکر میکنند با شلوغکردن و استفاده بیشازحد از عناصر مختلف، جذابیت بالایی به طرح میدهند و قیمت طراحی کارت ویزیت را هم بالا میبرند. این باور غلط در تازهکاران باعث شده است تا طرح خستهکنندهای را تحویل مشتری دهند.
اولین مزیت کارت ویزیت مینیمال و ساده این است که کارت را بسیار خاص و شیک میکند. دومین ویژگی طرح مینیمال، شاخص کردن اطلاعات مهم است که این در طرحهای شلوغ امکانپذیر نیست.
طراحی تعاملی را فراموش نکنید
یکی از ویژگیهای کارت ویزیت خاص، تعاملی بودن آن است. طراحی تعاملی احساس مثبتی در مشتری هدف ایجاد میکند و بهراحتی در ذهن مشتری میماند. در بازاریابی ویروسی کسبوکار بسیار مؤثر است و مشتریان را به معرفی بیزینس شما به دیگران تشویق میکند.
در قالب جدید طراحی کنید
یکی از گزینههایی که کارت ویزیت را منحصربهفرد میکند، برش قالب است. اکثر طرحهای موجود در بازار شکل مستطیلی دارند. تغییر شکل و برش کارت، خلاقیت جدیدی در صنعت چاپ و تبلیغات ایجاد میکند. استفاده هوشمندانه از اشکال متفاوت، تأثیر ماندگاری در ذهن مشتری را افزایش میدهد. برای مثال میتوان از یک بیزینس کارت به شکل دایره در کسبوکار فروش فنجان یا قهوه استفاده کرد.
از کدهای QR کمک بگیرید
کارت ویزیت با اندازهٔ کوچکی که دارد، اطلاعات محدودی را در اختیار مخاطب قرار میدهد. کدهای QR اطلاعات زیادی را در اندازه کوچک قرار میدهند. مخاطب یا مشتری هدف همیشه سعی میکند با کنجکاوی، اطلاعات بیشتری را در مورد برند شما کسب کند، این بهترین فرصت است که شما اطلاعات خاصی را به او بدهید. همچنین هدایت مشتری به سمت سایت و گرفتن اطلاعات تماس او توسط کد QR بهراحتی انجام میگیرد.
کارت ویزیت برجسته برند را هم خاص میکند
اضافهکردن جزئیات زیاد با خلاقیت، کارت ویزیت را شلوغ و بیروح نمیکند. یکی از خلاقیتهایی که احساس خاصی به برند میدهد، استفاده از طرحهای برجسته است. طرح برجسته برند شما یکسروگردن نسبت به رقبا بالاتر نشان میدهد. البته برجستهکردن تمامی جزئیات هم صحیح نیست. برای مثال میتوانید فقط لوگو و آرم شرکت را برجسته کنید.
شخصیت برند را در طراحی لحاظ کنید
کارت ویزیت علاوه بر اطلاعات تماس، احساس خاص برند را به فرد انتقال میدهد. شخصیت برند در کسبوکارهای مختلف، یکسان نیست. برای مثال یک کسبوکار نگهداری از حیوانات خانگی بسیار متفاوتتر از یک کسبوکار زیبایی است. در طراحی، شخصیت برند با رنگ، اشکال و فونتهای مختلف مشخص میشود. برای مثال یک کسبوکار سرگرمی با یک کارت رنگارنگ و غیررسمی شخصیت پیدا میکند، یا یک کارت مدرن، شخصیت کسبوکار معماری و طراحی داخلی را بهتر منعکس میکند.
دعوت به اقدام طرح را جذاب میکند
استفاده از کال تو اکشن یا CTA در بازاریابی و فروش اهمیت زیادی دارد. کارت ویزیت هم یکی از نقاط مناسب برای دعوت به اقدام است. این کار در تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان دائمی بسیار مؤثر است. با قراردادن یک طرح CTA، مخاطب را تشویق میکنید که قدم بعدی را بردارد. دعوت به اقدام میتواند دریافت یک آموزش رایگان، کد تخفیف یا ایده جدید برای بهترشدن زندگی و کسبوکار آنها باشد. این فراخوان را میتوانید در قالب یک کد QR یا لینک کوتاه شده به کار ببرید. البته CTA خشک و بیروح، انگیزهای در مخاطب ایجاد نمیکند و این طرح خلاق است که دعوت به اقدام را جذاب میکند.
از پشت کارت برای اجرای ایده خلاقانه استفاده کنید
اجرای ایدههای خلاقانه در طراحی کارت ویزیت به علت فضای محدود آن بسیار مشکل است. بسیاری از طراحان پشت کارت را خالی میگذارند، اما اجرای خلاقیت و بازاریابی دقیقاً با همین فضا بهینه میشود. استفاده از یک پیشنهاد جذاب، نقلقول از مدیر یا فرد مشهور، تصویر منحصربهفرد یا شعار برند گزینههای خوبی برای این فضای خالی هستند.
بهترین گزینه طراحی پشت کارت، قراردادن شعار برند است. استفاده از یک جمله ساده که کسبوکار شما را توصیف کند، تأثیر زیادی در افزایش فروش کسبوکار دارد.
بازخورد گرفتن از خدمات یا محصول یک ایده فوقالعاده است
اکثر مردم پس از دریافت کارت ویزیت آن را دور میاندازند یا در بهترین حالت پس از نگهداشتن آن، پس از مدتی فراموش میکنند. شما میتوانید انگیزهای ایجاد کنید که مخاطب یا مشتری برای ارتباط دوباره با کارشناس فروش یا پشتیبانی، کارت ویزیت را در سطل آشغال نیندازند. بهترین ایده این است که از مشتری درخواست کنید تا انتقادات و پیشنهادها را پس از استفاده از محصول به شما ارسال کند. نوشتن یک متن خشکوخالی این کار را انجام نمیدهد و برای نتیجهگرفتن باید از خلاقیت طراح گرافیک کمک بگیرید.
سخن پایانی
با ظهور کسبوکارها در فضای دیجیتال، برخی از روشهای بازاریابی سنتی منسوخ شدهاند. اما طراحی و چاپ کارت ویزیت یکی از تکنیکهای فروش و بازاریابی کسبوکار است که اعتبار برند را افزایش میدهد. استفاده از طرحهای خلاقانه طرح را منحصربهفرد میکند. مردم کارتهای خلاقانه را دور نمیاندازند و هزینه چاپ کارت ویزیت شما کاهش پیدا میکند.