چاپ سیلیکون چیست؟

چاپ سیلیکون چیست

سیلیکون چیست؟

قبل از اینکه در مورد چاپ سیلیکون صحبت شود، مخاطب باید با ماده سیلیکون آشنایی داشته باشد تا مفهوم را بهتر درک کند. حال سیلیکون نوعی پلیمر است که به وفور در صنایع نساجی، بهداشت، درمان، خودرو، فضاپیما، چسب ها، درزگیرها و … به کار می رود. همچنین با ویژگی های مقاومت بالا در برابر تحمل حرارت و فشار و الاستیسیته بودن آن نسبت به دیگر پلیمرها منحصر به فرد می باشد. امروزه ماده سیلیکونی برای روش های سطح کاری همچون چاپ بر روی کالاها و محصولات متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. چون ظاهر محصولات را به صورت چشمگیری تغییر می دهد. در نتیجه افزایش فروش محصولات را به دنبال دارد. ناگفته نماند که چاپ مارک یا نوشته روی قطعات سیلیکونی امکان پذیر است و روز به روز بر محبوبیت و فروش کالاها می افزاید.

جوهرهای چاپ سیلیکونی

برای چاپ سیلیکون باید از جوهرهایی با پایه سیلیکون استفاده کرد تا بتواند به لایه های سیلیکونی جهت چاپ بچسبد. این جوهرها بسیار مقاوم بوده و قابلیت شخصی سازی دارند. بنابراین در رنگ هایی با تنوع بالا به بازار عرضه می شوند. جهت استفاده از جوهرهای سیلیکونی به حرارت نیاز می باشد. بنابراین زمان آماده سازی این جوهرها برای چاپ سیلیکون باید یک واحد جهت کنترل ویسکوزیته و اتصال عرضی اضافه شود. سپس یک کاتالیزور برای پخت و به عمل آوردن جوهر به کار رود. البته وزن کردن دقیق مواد اولیه الزامی می باشد. بعد که رنگ دلخواه به دست آمد، برای مدت طولانی می توان از آن استفاده کرد. این نوع چاپ با جوهر بر پایه سیلیکون، پیوند محکمی ایجاد می کند که تولید محصولی مقاوم را به دنبال دارد.

چاپ سیلیکون چیست

مراحل چاپ سیلیکون

بیشتر محصولات سیلیکونی به چاپ نیاز دارند. همچنین روش های چاپ سیلیکون به انواع مختلفی تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند.

صفحه ابریشم سیلیکون

اولین روش چاپ سیلیکون، صفحه ابریشم است. برای چاپ صفحه به یک استنسیل نیاز است که عنوان چاپ صفحه را نیز به خود اختصاص داده است. معمولا جوهر برای چاپ صفحه ابریشمی روشن تر و ضخیم تر می باشد و چاپ از الگوی سه بعدی تبعیت می کند. این صفحه قابلیت چاپ خطوط نازک را دارد که بهترین انتخاب برای چاپ در فضاهایی با متراژ بالا است. البته سرعت در صفحه ابریشمی بسیار پایین است که از بهره وری کار می کاهد. زیرا برخی الگوها وزن زیادی دارند و به طور همزمان تنها یک رنگ را چاپ می کنند. بنابراین اگر نیازی به رنگ است باید اول یک رنگ برای چاپ انتخاب شود. سپس خشک گردد و با تنظیم دوباره موقعیت استنسیل، رنگ دوم چاپ شود.

چاپ پد سیلیکون

برای چاپ سیلیکون به یک قالب از پیش ساخته شده توسط چاپ پد نیاز است که به صورت یک صفحه فولادی می باشد. البته از طریق ماشین چاپ می شود. بنابراین باید آرم یا مارک روی صفحه ی از جنس فولاد حک شود. زمانی که دستگاه چاپ لنت برای بار اول خراش می خورد، جوهر در جای فرو رفته فورا جمع می گردد. سپس سر سیلیکون فوق این قابلیت را دارد که با جوهر بر روی کالا یا محصول مد نظر چاپ شود. همچنین سرعت در چاپ پد سریع است و شما می توانید به صورت همزمان چندین رنگ را چاپ نمایید. البته در این نوع چاپ، جوهر مقداری نازک است و رنگ چندان روشنی ندارد.

چاپ رنگ سیلیکون

چاپ رنگی در چاپ سیلیکون به چاپ کیمیایی، چاپ دیجیتالی و چاپ دیجیتال نیز معروف است. در این نوع چاپ ژل سیلیکا و جوهر سیلیکون با همدیگر واکنش شیمیایی می دهند. در نتیجه رنگ محصول چاپ به رنگ سفید نزدیک می باشد، وگرنه رنگ الگوی چاپ مختص به رنگ از بین خواهد رفت. همچنین اگر قرار بر این باشد که رنگ پس زمینه مختص به محصول چاپ رنگی از دیگر رنگ ها باشد به یک پایه کاملا سفید نیاز است. بنابراین در ابتدا یک جوهر سفید با چاپ پد یا چاپ صفحه ابریشم چاپ می شود. البته وجود غبار در فرایند چاپ امر طبیعی بوده که وقتی چاپ از نوع رنگی باشد، روی سطح ذرات کوچک گرد و غبار می نشیند.

انتقال سیلیکون

انتقال سیلیکون در چاپ سیلیکون به انتقال آب و انتقال حرارتی تقسیم می شود. البته این موضوع بیشتر به انتقال حرارتی توجه دارد. انتقال حرارتی می تواند اکثر رنگ ها را به سرعت چاپ کند. همچنین روش چاپ ثانویه بعد از اتمام محصول می باشد و به چاپ فیلم شبیه است. در انتقال سیلیکون نیازی به رنگ محصول نبوده و هزینه نسخه بیشتر و قیمت گرانتر می باشد.

چاپ سیلیکون چیست

مزایای چاپ سیلیکون

چاپ سیلیکون از مزایای زیادی برخوردار است که علت آن استفاده از ماده سیلیکون می باشد. البته مهم ترین مزایای این نوع چاپ به شرح زیر است.

قدرت و انعطاف پذیری

سیلیکون با ترکیب منحصر به فرد و فوق العاده دارای انعطاف و قدرت بالایی می باشد. همچنین به آسانی خم می شود بدون اینکه بشکند. در نتیجه گزینه مناسبی برای چاپ سیلیکون می باشد. همین ویژگی ها تحمل محصول را در برابر فشار بیشتر کرده و بدون جداسازی قطعات می توان آن ها را جابجا کرد.

قیمت و هزینه چاپ ارزان

قیمت و هزینه چاپ سیلیکون در مقایسه با دیگر دستگاه های چاپ، مقرون به صرفه تر و ارزان تر است. در نتیجه همین ویژگی ها زمینه را برای مشخص نمودن سفارش مشتری مهیا می سازد. این نوع چاپگر در مقابل چاپ ها هیچ گونه محدودیتی ندارد و بر روی هر محصولی هر نوع چاپی را انجام می دهد. این نوع چاپ به علت آماده سازی ارزان و پایین بودن قیمت ماشین آلات، یکی از پر استفاده ترین چاپ ها جهت هدایایی تبلیغاتی به حساب می آید. درنتیجه برای اکثر کارهای چاپی به کار برده می شود. از سوی دیگر قیمت چاپ مختص به هدایای تبلیغاتی را کاهش داده و به یکی از ارزانترین روش های چاپ تبدیل شده است.

چاپ اسکرین

چاپ اسکرین یکی از متداول ترین روش های چاپ سیلیکون است. همچنین اندازه مش های اسکرین بسیار متنوع بوده و مطابق تصویر نهایی مدنظر انتخاب می گردد. یکی از مزایای بارز چاپ اسکرین، امکان ایجاد چندین تصویر به صورت همزمان روی یک قطعه سیلیکونی می باشد. درنتیجه محصول نهایی از لحاظ بصری برای مخاطبان بسیار جذاب تر می شود. بنابراین بر میزان فروش محصولات می افزاید.

چاپ سیلیکون روی پارچه

مطمئنن شما هم لباس های که روی آن چاپ سیلیکونی انجام شده را مشاهده کرده اید اما زیاد به آن دقت نکرده اید، امروز از چاپ های محبوب بر روی لباس چاپ سیلیکونی می باشد. این چاپ هم بر روی لباس، تی شرت، کلاه، شلوار، لباس های ورزشی استفاده شده است.

[WPSM_AC id=3733]

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید