چگونه یک بروشور خوب طراحی کنیم؟

چگونه یک بروشور خوب طراحی کنیم؟

بروشور ابزار قدرتمند و مؤثری برای جذب و انتقال پیام‌ها و اهداف به هر مخاطبی است، اما فقط در صورتی مؤثر عمل می‌کند که از طراحی خوب و ویژگی‌های استاندارد برخوردار باشد. راهکار اصلی برای این‌که یک بروشور خوب طراحی کنیم آشنایی با معیار‌های ارتقاء دهنده کیفیت طراحی و چاپ بروشور است که با توجه به فضای محدود و هدفمند این ابزار تبلیغاتی باید در بالاترین سطح باشد تا به جای تأثیرگذاری در مخاطب، نادیده گرفته نشود. نمونه‌ کار‌های مجموعه طراحی و خدماتی پاپ چاپ در زمینه چاپ بروشور فارغ از این‌که قرار است چه محتوایی را ارائه بدهد روی این نکته متمرکز بوده است که برخورد اولیه مخاطب با بروشور یا اصولاً هر ابزار تبلیغاتی چاپی دیگری با طراحی و کیفیت چاپ آن است و این عامل می‌تواند محتوا و پیام ابزار‌ها و اقدامات مختلف تبلیغاتی دیگر با این روش را (چاپ کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت و… ) در معرض دیده شدن و بعد قضاوت قرار بدهد.

چگونه یک بروشور خوب طراحی کنیم؟

راهنمای کاربردی طراحی یک بروشور خوب قبل از طراحی

• شناخت درست از بروشور و تعاریف و کارکرد آن

بروشور اساساً یک سند مختصر و مفید چاپی یا دیجیتالی است که با اطلاعات یا محتوای تبلیغاتی همراه شده باشد. در بیشتر اوقات کسب‌وکار‌های مختلف از چاپ بروشور برای بازاریابی بهتر کالا‌های تولیدی یا خدماتی که ارائه می‌دهند، استفاده می‌کنند. با توجه به این تعریف بروشور نمی‌تواند در نقش یک ابزار تبلیغاتی دیگر عمل کند و ویژگی‌های آن‌ها را با خود همراه کند. برای مثال بروشور به اندازه کاتالوگ، فضا برای گنجاندن محتوا و مطالب ندارد و به همین دلیل یکی کردن و اهداف چاپ کاتالوگ با بروشور یک اشتباه استراتژیک به شمار می‌آید و کارکرد بروشور را مختل می‌کند.

• مشخص کردن هدف بروشور

هدف از چاپ بروشور مهم‌ترین پیش‌شرطی است که سفارش‌دهندگان و طراحان بروشور باید در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند. جواب دادن به این سؤال که شما سعی دارید با بروشور خود به چه چیزی برسید به اندازه جواب این سؤال در مورد مثلاً چاپ سربرگ ساده نیست. برای مثال هدف جلب مخاطبان به سمت فروشگاه یا وب‌سایت با هدف برجای گذاشتن تأثیر عاطفی بر روی مخاطب و برند‌سازی متفاوت است و تهیه محتوا و طراحی بروشور هم باید با توجه این مسائل باشد.

• تعیین مخاطب هدف بروشور

طراحی و چاپ بروشور بدون مشخص کردن مخاطب بی‌معنا است. طراحان و مؤسسات چاپی همیشه از سفارش‌دهندگان در مورد مخاطب هدف سؤال می‌کنند. این کار در حالت کلان به کارشناسی دقیق و تجربه بالایی نیاز دارد، اما با توجه به خاصیت و ویژگی اساسی بروشور که عمومی بودن و همگانی‌تر بودن کارکرد آن است، ساده‌تر انجام می‌شود. برای مثال اگر بروشور در زمینه فروش کالا‌های آشپزخانه باشد، بیشترین مخاطبانش به‌احتمال‌قوی زنان هستند و تعیین لحن محتوا و انتخاب رنگ‌ها و طراحی کلی بروشور باید با توجه به این دسته از مخاطب‌ها صورت بگیرد.

اصلی‌ترین مراحل طراحی یک بروشور خوب

۱- انتخاب مرکز چاپ و تعیین قالب بروشور

مشخص شدن شرایط چاپ بروشور اطلاعاتی مانند امکانات طراحی، قالب بروشور و تعداد چین‌ها و فضای قابل استفاده و… را در اختیار سفار‌ش‌دهندگان قرار می‌دهد. ضمناً برخی از مؤسسات فعال در این حوزه مانند پاپ چاپ، امکان طراحی و استفاده از قالب‌های از پیش ساخته شده بروشور را به‌صورت آنلاین فراهم کرده‌اند که ممکن است با توجه به اهداف و بودجه در نظر گرفته شده برای این منظور، برای برخی از سفارش‌دهندگان مناسب‌تر از طراحی اختصاص بروشور باشد.

۲- تهیه متن‌ها و اطلاعات کلی بروشور

انتخاب تیتر و نوشتن محتوا و انتخاب فونت و تصاویر بروشور و… مهم‌ترین قسمت طراحی یک بروشور خوب است که با توجه به مواردی در نظر گرفته شده قبل از طراحی و شرایط چاپ، می‌بایست با دقت و هدفمند انجام شود.

۳- طراحی یک فراخوان اقدامی

فراخوان‌های اقدامی شامل تمامی پیشنهاد‌هایی می‌شوند که کسب‌وکار‌های مختلف برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود به مخاطبان بروشور ارائه می‌دهند. برای مثال قرار دادن تصویر بارکد یک محصول تخفیف‌دار و ایجاد امکان اسکن آن توسط مخاطبان، فراخوانی برای مراجعه به وب‌سایت تولید‌کننده و استفاده از تخفیف به شمار می‌آید.

۴- ارزیابی کیفیت چاپ بروشور

در پایان در هنگام ارزیابی کیفیت چاپ بروشور، اطمینان از کیفیت چاپ و تعیین روش‌های کارآمد توزیع و پخش الزامی است.

آشنایی با قالب‌ها و آناتومی کلی چاپ بروشور

نوع قلب بروشور بر اندازه چاپ بروشور تأثیر می‌گذارد و هر دوی آن‌ها بر طراحی کلی بروشور تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل برای طراحی یک بروشور خوب باید نسبت به آن‌ها آگاهی وجد داشته باشد. هدف، مخاطب، ویژگی‌های محتوا و نوع فعالیت مؤسسات یا کسب‌وکار‌های سفار‌ش‌دهنده چاپ بروشور قالب این ابزار تبلیغاتی را مشخص می‌کند.

در معتبر‌ترین شرکت‌های چاپ و تبلیغات مانند پاپ چاپ امکان طراحی و تهیه بروشور در قالب‌های بروشوری زیادی وجود دارد که مرسوم‌ترین آن‌ها قالب بروشوری زد یا z-fold (تا خورده به شکل حرف Z) است. قالب‌های بروشوری محبوب دیگر شامل tri-fold (سه تا جمع شده به داخل) و Half-fold (تا خورده ساده) می‌شود. هر نوع از این قالب‌ها خواصی دارد و در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال بروشور‌های Z-fold زمانی بیشتر استفاده می‌شوند که بروشور حاوی عکس‌های یا طرح‌های زیادی است و تعداد تا قابل افزایش هم هست.

جایگاه و نوع اطلاعات در چاپ بروشور خوب

طراحی یک بروشور خوب تعیین جایگاه هر قسمت از اطلاعات و تصاویر را هم دربر می‌گیرد. در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای هر کدام از اطلاعات حتماً به حاصل کردن نتیجه مطلوب‌تر این اقدام تبلیغاتی کمک می‌کند. به‌طور‌کلی یک بروشور بهتر است حاوی اطلاعات زیر باشد و برای هر کدام جایگاه مناسب و قابل قبول در نظر گرفته شود:

تیتر: طبیعتاً روی صفحه اولی یا اصلی.

صاویر هدفمند: که جایگاه آن‌ها متفاوت است و با توجه به ارتباط با متن یا هدف در نظر گرفته شده مشخص می‌شود.
متن و عنوان‌های و زیر عنوان‌های آن‌ها به‌صورت مختصر: که در قسمت‌های داخلی (عموماً صفحات داخلی بروشور) قرار می‌گیرند و برای شکیل شدن چاپ بروشور از متن‌ها در صفحه اول و آخر استفاده نمی‌شود. ضمناً استفاده از فونت‌های متفاوت برای عنوان‌ها و متن، یک پیشنهاد کاربردی در چاپ بروشور یا چاپ کاتالوگ محسوب می‌شود.

چگونه یک بروشور خوب طراحی کنیم؟

 

عناصر برند‌سازی: که شامل لوگو و عنوان برند و محصولات و خدمات می‌شود که به فراخور طراحی، در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد.
اطلاعات تماس: که معمولاً در صفحه آخر یا صفحه اول (به شکل مختصرتر) قرار می‌گیرد.
فراخوان‌های اقدام: گنجاندن اطلاعات مربوط به فراخوان‌های اقدام در جایگاه‌های مناسب بروشور یکی از حرفه‌ای‌ترین پیشنهاد‌های چاپ بروشور است و به روش‌های مختلفی ازجمله شرکت در قرعه‌کشی، شرکت در رویداد و… انجام می‌شود.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

بهترین روش تبلیغات با چاپ چگونه است

تبلیغات با چاپ نوعی بازاریابی است که با بکارگیری رسانه های چاپی…

10نمونه سربرگ وکالت و شرکتی لاکچری

آیا به سر برگ وکالت و شرکتی لاکچری علاقمند هستید؟ آیا از…

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیباترین کارت ویزیت ها

چاپ کارت ویزیت در اصل به کسب و کار و برند شما…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید