روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰2

قمر در عقرب

چه کار های د رقمر عقرب ممنوع است؟

اطلاع از روزهای قمر در عقرب به این دلیل اهمیت دارد که روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که در آن می فرمایند: « مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى » هر کــه به هنگام قمـــر در عقرب، سفر یا ازدواج کنـد روى نیکى نبیند.

عقرب یکی از بروج دوازدگانه آسمان است که بر منطقه البروج قرار دارد. حال سوال این است که منطقة البروج چیست؟ منطقة البروج نواریست که خورشید، ماه وسیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند و دایره میانی آن (دایرة البروج) سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.

در قرن پنجم قبل از میلاد، اخترگویان بابلی و یا یونانی، ابتدا منطقه البروج را به 12 قسمت تقسیم کرده و هر کدام از قسمت ها 30 درجه می باشد. سپس هر یک از این قسمت ها یک برچ نامگذاری شده است. در هرکدام از برج ها عده ای ستاره گرد امده اند، که با توجه به شکل انها می توان صورت جانورانی را تصور کرد. به همین دلیل اسم برج را بر اساس نام جانوران نام گذاری کرده اند مانند: برج حمل، برج ثور، جوزا… عقرب هشتمین برج از بین این بروج است. و قمر در عقرب یعنی زمانی که ماه در برج یا صورت عقرب قرار دارد.

روزهای قمر در عقرب

منظور از قمر در عقرب برج عقرب است یا صورت فلکی عقرب؟

حدودا در 3000 سال پیش مفهوم برج فلکی و صورت فلکی یکی بود، به طوری که هر برجی به نام صورت فلکی که در مجاورت آن قرار داشت نام گذاری شده بود. با گذشت زمان امروزه زمین حرکت تقدیمی داشته و همچنین در طی قرون نقطه اعتدال بهاری جا به جا شد. هر کدام از برج ها حدودا به اندازه یک برج به عقب جابجا شده اند و دیگر نام برج فلکی با نام صورت فلکی درون آن مطابقت ندارد.

به همین دلیل بین علما اختلاف نظر است که آیا مراد از قمر در عقرب که منجمین گذشته بکار می بردند همان برج عقرب یعنی هشتمین برج بعد از نقطه اعتدال بهاری است یا منظور صورت فلکی عقرب است که ستارگان آن در آسمان پیداست؟
در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که نظر موثق تر در این مورد همان صورت فلکی است و دلائل قانع کننده ای برای آن ذکر می کنند. (رجوع کنید به کتاب ایشان با نام دروس فی المعرفه الوقت و القبله، درس 25)

اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم برج و هم صورت فلکی از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید