چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره دارد که نقوش، حروف و فرم‌ها را بر روی صفحات پلکسی گلاس ثبت می‌کند. در دنیای چاپ این روش شناخته شده و محبوب جایگاه ویژه‌ای دارد و چون شفافیت و زیبایی شیشه را که از قابلیت‌های برجسته و کاربردی آن است، بازسازی و القا می‌کند، نوعی جایگزین شیشه به شمار می‌آید. امروزه از چاپ پلکسی در تهیه اقلامی مانند انواع تابلو‌های نشانه یا تابلو‌های تبلیغاتی، چاپ کارت ویزیت، چاپ تابلو‌ها و تقویم دیواری و… استفاده می‌شود و بهترین مؤسسات چاپ، خدماتِ مربوط به آن را انجام می‌دهند. این نوع روش چاپ توسط مجموعه پاپ چاپ هم به‌عنوان یک روش چاپ با دوام، با کیفیت، ارزان و ایمن به مشتریان پیشنهاد می‌شود.

چاپ پلکسی چیست و چه شرایطی دارد؟

چاپ پلکسی که با نام چاپ آکریلیک هم شناخته می‌شود، بیشتر در مورد چاپ و بازتولید تصاویر و عکس‌های مختلف بر پشت صفحه پلکسی یا شیشه آکریلیک به کار برده می‌شود، اما در تعریف کلی‌تر هر نوع فرآیند شکل‌دهی و ساخت اقلام مختلفی مانند تابلو‌ها، ‌اشیاء تزئینی و کاربردی، ‌اتیکت‌ها، محفظه‌ها، پوشش‌ها و اقلامی از این دست را شامل می‌شود که چاپ در آن یک نقش اساسی دارد. متریال اصلی این نوع چاپ صفحات پلکسی گلاس است که در قطر‌های مختلف و حالت‌های خشک یا منعطف به‌صورت طلق‌های پلاستیکی تهیه و آماده چاپ شدن می‌شود. این متریال نوعی پلاستیک یا پلیمر است که به‌غیراز چاپ کاربرد‌های متنوعی دارد و به‌صورت‌های شفاف، مات، رنگی، آینه‌ای، بافت‌دار و… قابل تهیه است. در چاپ پلکسی فرآیند‌های چاپ ممکن است نقوش و تصاویر را بر رو، پشت و یا حتی درون این صفحات ثبت کند. جذابیت اصلی این نوع چاپ در بازسازی ویژگی‌های شیشه خصوصاً وضوح و شفایت آن نهفته است، درحالی‌که خطرات ذاتی شیشه را که بیشتر از جانب شکننده بودن و غیر منعطف بودن متوجه فرایند‌های تولید اقلام چاپ می‌شود، به دنبال ندارد.

چاپ پلکسی

کاربرد‌های چاپ پلکسی

از چاپ پلکسی استفاده‌های متنوعی می‌شود که وجه تشابه بیشتر آن‌ها، تزئینی بودن و نقش زیبایی‌شناسانه است اما ایمنی بالا و ویژگی‌ها و خواص ماده صفحات پلکسی باعث شده که جنبه‌های کاربردی آن هم مدنظر قرار بگیرد و به‌عنوان جایگزین شیشه در خیلی از موارد استفاده شود.

چاپ اقلام تبلیغاتی

صفحات پلکسی به‌صورت رنگی و بدون چاپ از اصلی‌ترین مواد و مصالح ساخت تابلو‌های تبلیغاتی و نشانه است اما انجام فرآیند چاپ آن را برای ساخت اقلام تبلیغاتی کوچک‌تر یا ویژه‌تر کردن اقلام اشاره شده مناسب می‌کند. چاپ کارت ویزیت پلکسی منعطف یا خشک با قطر بیشتر، از متداول‌ترین روش‌های چاپ این ابزار تبلیغاتی و بازاریابی است. علاوه بر این در خیلی از موارد دیگر هم می‌توان از چاپ پلکسی بهره گرفت. چاپ تقویم رومیزی یا دیواری، چاپ کاتالوگ، چاپ صفحات متمایز با چاپ پلکسی در سررسید‌ها و… از جمله این موارد است.

چاپ اقلام تزئینی

ساخت تابلو‌های تزئینی در کنار تابلو‌های تبلیغاتی و نشانه هم از متداول‌ترین کاربرد‌های چاپ پلکسی محسوب می‌شود. صفحات پلکسی به دلیل ایمنی و کیفیت بالای ثبت تصاویر و عکس‌های مختلف و جلوه دادن آن در ایدئال‌ترین شکل ممکن، در اولویت انتخاب برای این منظور قرار دارد.

چاپ اقلام کاربردی چاپ سقف کاذب

ویترین‌های نمایش، استند‌های کالا، سقف‌های کاذب و نورگیر‌ها و… دیگر کاربرد صفحات پلکسی است. معمولاً برای تزئینی کردن این اقلام یا همسو کردن ظاهر آن‌ها با سایر اقلام تبلیغاتی یا تزئینی، از ظرفیت‌های چاپ پلکسی استفاده می‌شود.

مزایای چاپ پلکسی

صفحات پلکسی به‌طورکلی به‌عنوان جایگزین ایمن شیشه شناخته می‌شود چون از نظر ایمنی و ایجاد خطر شکستن و آسیب رساندن به کاربران، بی‌خطر محسوب شده و مانند شیشه خطرآفرین نیست.

بخشی دیگر از جذابیت‌های چاپ پلکسی یا آکریلیک دوام آن است که برخلاف متریال غالب فرآیند‌های چاپ یعنی کاغذ، به سادگی پاره نمی‌شود یا آسیب نمی‌بیند و به‌عنوان یک ماده باثبات، نقوش چاپ شده را در مدت زمان طولانی‌تری حفظ و نگه‌داری می‌کند.
چاپ نقش‌ها و حروف بر روی صفحات پلکسی با کیفیت و سازگاری بالایی انجام می‌شود و این مسأله به دوام و ماندگاری بیشتر نقوش چاپ بر روی این متریال کمک می‌کند.

شفافیت صفحات پلکسی در انواع شفاف حتی بالاتر از شیشه است و از این جهت می‌توان مورد توجه قرار بگیرد.
وزن پلکسی نسبت به حجم آن بسیار پایین است و همین مسأله جنبه‌های کاربردی آن را ارزشمند‌تر می‌کند.
قابلیت شکل‌پذیری و برش خوب صفحات پلکسی عملاً به مؤسسات چاپ این فرصت را می‌دهد که ذهن خود را در طراحی اقلام مورد نظر باز بگذارند و جنبه‌های کاربردی و یا زیبایی‌شناسانه بیشتری به فرآیند‌های چاپ اضافه کنند.

این نوع متریال به‌صورت خشک یا کاملاً منعطف قابل تهیه است و این مزیت امکانات استفاده از چاپ پلکسی را در خیلی از کاربرد‌های دیگر به خصوص اقلام تبلیغاتی (چاپ کارت ویزیت و… ) گسترش می‌دهد.

چاپ پلکسی

معایب چاپ پلکسی

پلکسی به‌طورکلی به هر منظوری که استفاده شود، مقاومت بالایی در برابر ایجاد خراشیدگی نشان نمی‌دهد و همین موضوع هم به‌عنوان یکی از معایب آن مطرح است.
جذب بالای گرد و غبار محیط، کرک‌های لباس و هر نوع ذرات ریز دیگر از دیگر معایب عمومی صفحات پلکسی است و طبیعتاً در اقلام چاپ آن هم دیده می‌شود.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

طراحی و چاپ سربرگ شرکت

طراحی و چاپ سربرگ به‌صورت جدا یا در قالب یکی از اصلی‌ترین…

20 ترفند خلق لوگوی جذاب

اگر میخواهید کسب‌وکارتان در بازار بماند مسلما باید مراحلی را طی کند،…

دیدگاهتان را بنویسید