چاپ کاتالوگ تک برگی

چاپ کاتالوگ تک برگی

چاپ کاتالوگ تک برگی بنا بر دلایل کاربردی یا اقتصادی از گزینه‌ها و انتخاب‌های موجود در طراحی و آماده‌سازی این دسته از اقلام تبلیغاتی وابسته به صنعت چاپ است. کاتالوگ به‌عنوان ابزاری برای انتقال و معرفی سرفصل فعالیت‌ها و اطلاعات کاربردی شرکت‌ها، تولیدکنندگان یا هر مجموعه شغلی دیگری جایگاه ثابتی در میان سفارش‌های چاپ دارد و در انواع و حجم‌های مختلفی قابل طراحی و عرضه است.

کاتالوگ تک برگی یا ساده تقریباً شبیه به بروشور است. مراحل چاپ آن هم به اندازه چاپ تراکت و سایر موارد چاپی تک برگی ساده است و طبیعتاً از نظر هزینه‌ها هم مقرون‌به‌صرفه تمام می‌شود، اما پیشنهاد کاربردی کارشناسان مجموعه پاپ چاپ این است که در این نوع بروشور هم بخش بزرگی از اصول و قواعد چاپ کاتالوگ چند برگی یا دفترچه‌ای رعایت شود تا از ماهیت اصلی خود به‌عنوان کاتالوگ خارج نشده و کماکان بهترین بازدهی را در این زمینه ارائه بدهد.

شرایط طراحی و چاپ کاتالوگ تک برگی چیست؟

کاتالوگ در کلی‌ترین تعریف به یکی از اقلام تبلیغاتی چاپ گفته می‌شود که توسط مراکز کسب‌وکار یا مؤسسات مختلف با هدف معرفی جنبه‌های مختلفی از فعالیت‌هایشان تهیه می‌شود. عموم مردم کاتالوگ را بیشتر با ظاهر چند برگی و دفترچه مانند آن می‌شناسند، اما کاتالوگ تک برگی که به‌نوعی شباهت‌های زیادی هم به بروشور دارد، مطالب را خلاصه‌تر و کاربردی‌تر در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. از نظر مسائل مربوط به تهیه و چاپ تراکت و هزینه‌های تمام شده آن هم این نوع کاتالوگ ارزان‌تر از انواع چند برگی است و به همین دلیل مورد توجه خیلی از سفارش‌دهندگان قرار دارد.

در مورد دسته‌بندی کاتالوگ تک برگی دو نوع رویکرد وجود دارد که اولی محصولات تهیه شده تا خورده را در دسته کاتالوگ تک برگی قرار نمی‌دهد اما دومی گنجاندن این اقلام را در این دسته‌بندی بلامانع می‌داند. در حقیقت هم کاتالوگ‌های تاخورده از تک‌برگ‌های چاپ شده‌ای تهیه شده‌اند که فرآیند ایجاد تا و فرم دهی به آن‌ها با این روش، محصولات نهایی را به‌صورت چند برگی جلوه می‌دهد. مانند چاپ تراکت و بروشور، چاپ کاتالوگ هم می‌تواند به این شیوه انجام شود و از ظرفیت‌های تا و ایجاد حالت‌های مختلف در این اقلام تبلیغاتی هم استفاده کرد.

چاپ کاتالوگ تک برگی

کاربرد‌های چاپ کاتالوگ تک صفحه‌ای برای چه نوع فعالیت‌هایی مناسب است؟

کاتالوگ تک برگی ساده‌ترین شکلی است که می‌توان برای این منظور در نظر گرفت. در این نوع کاتالوگ می‌توان با استفاده از ترفند‌هایی مانند کوچک کردن فونت مطالب و اندازه تصاویر محتوای بیشتری را انتقال داد، اما این قبیل از اقدامات به این دلیل که به ماهیت و ذات اصلی کاتالوگ تک برگی منافات دارد، توصیه نمی‌شود. در واقع هرگونه اقدامی که تک برگ بودن کاتالوگ را به‌عنوان یک ضعف در این اقلام جلوه دهد، محکوم به شکست است.

کوچک کردن فونت و تحمیل مطالب خارج از ظرفیت به کاتالوگ تک برگی، به‌احتمال‌زیاد از سوی مخاطب به‌عنوان یک دلیل محکم مبنی بر اصرار تولیدکننده بر هرچه ارزان‌تر تمام کردن فرآیند چاپ و تکثیر تلقی می‌شود. اما این‌که این نوع کاتالوگ اساساً برای کدام دسته از سفارش‌دهندگان مناسب است و باید چه شرایطی داشته باشد، نیازمند بررسی میزان محتوای قابل درج در کاتالوگ و همچنین سنجش ظرفیت‌ها و تناسبات این نوع کاتالوگ است. به‌این‌ترتیب دو شرایط کلی را می‌توان برای چاپ و ثبت سفارش کاتالوگ تک برگی یا ساده مناسب قلمداد کرد که به شرح زیر معرفی می‌شود:

چاپ کاتالوگ تک برگی برای کسب‌وکار‌های کوچک

در این حالت پیش‌فرض بر کم بودن مطالب و محتوای قابل درج در کاتالوگ است؛ مطالبی که گنجاندن آن‌ها طبق اصول طراحی کاتالوگ موجب ضربه به ویژگی‌های کیفی و ظاهری آن نمی‌شود و به‌عنوان یک کاتالوگ مستقل و قابل قبول، امکان تهیه دارد. کسب‌وکار‌های کوچک یا تولیدکنندگانی که تعداد محصولات یا خدمات آن‌ها به دلیل تخصصی بودن و یا محدودیت‌های زیرساخت‌ها و توانایی‌ها کم تعداد است، بهترین گزینه برای چاپ کاتالوگ تک برگی هستند.

چاپ کاتالوگ تک برگی

چاپ کاتالوگ تک برگی برای تفکیک بخش‌های کاتالوگ‌های چند برگی از یکدیگر

فرآیند ارتباط‌گیری کاتالوگ‌ها مخصوصاً زمانی که مربوط به شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ است، از جانب حجیم بودن و خارج از حوصله بودن محتوا و مطالب دچار مشکل می‌شود. در این حالت هوشمندانه‌ترین اقدام تصمیم به تفکیک کاتالوگ‌های مفصل و چند برگی در قالب کاتالوگ‌های تک برگی است. به زبان ساده برای هر محصول می‌توان یک کاتالوگ جداگانه تک برگی چاپ کرد و به شکل دقیق‌تری آن را به دست مخاطبان کاتالوگ رساند.

مزایای کاتالوگ تک برگی شامل چه مواردی می‌شود؟

انواع کاتالوگ ابزار‌های تبلیغاتی‌ای هستند که به شکل غیرمستقیم پیام‌ها و اطلاعات مورد نظر را انتقال می‌دهند و از این نظر کارآمدتر از ابزار‌های تبلیغاتی مستقیم (مانند چاپ کارت ویزیت) عمل می‌کنند. کاتالوگ تک برگی از این نظر حتی می‌تواند بهتر از انواع فصل‌تر آن عمل کند، چون بنا بر قاعده اصلی کاتالوگ، مطالب مفیدی را باید انتقال بدهد و چون فضای کم‌تری در اختیار دارد، به‌احتمال‌ زیاد ایجاز هم به کاربردی بودن محتوای آن اضافه شده است.
دیگر مزیت یک کاتالوگ ساده و تک صفحه‌ای این است که تولید آن از نظر فرآیند‌های چاپ آسان است و قاعدتاً ارزان‌تر هم تمام می‌شود. این مزیت خصوصاً برای سفارش‌دهندگان با سطح فعالیت کوچک و متوسط کاربردی‌تر است.
توزیع و پخش از مسائل مهم در تکمیل فرآیند‌های تبلیغاتی وابسته به چاپ است و توزیع کاتالوگ‌های تک برگی می‌تواند مانند توزیع انواع بروشور و تراکت انجام شود و در دسترس مخاطبان بیشتری قرار بگیرد.

چاپ کاتالوگ تک برگی

ویژگی‌های مهم در چاپ کاتالوگ تک برگی

چیدمان خوب، تصاویر رنگی متناسب با جنبه‌های بصری تولیدات یا خدمات و همین‌طور اطلاعات کاربردی مهم‌ترین ویژگی‌های یک کاتالوگ خوب است. تک برگی بودن کاتالوگ نباید به معنای امکان نادیده گرفتن این ویژگی‌ها قلمداد شود، بلکه محدودیت‌های بیشتر نسبت به کاتالوگ‌های چند برگی فقط کار طراحان این اقلام را سخت‌تر می‌کند، چون این طراحان باید بتوانند با هوشمندی بیشتری تمامی ویژگی‌های کیفی و اصولی چاپ کاتالوگ را در کاتالوگ تک برگی رعایت کنند.

در این نوع کاتالوگ نکات طراحی و تهیه مطلب باید به‌طور خلاقانه و خلاصه‌شده‌تر از حالت‌های عادی رعایت شود. دقیق و مختصر نگاه داشتن مطالب از اصول مهم طراحی این نوع کاتالوگ است. تلاش بیشتر و نکته‌سنجی در این موضوع ممکن است به تولید کاتالوگ تک برگی یک رو منجر شود که از نظر برقراری ارتباط با مخاطب‌ها حتی بهتر از نمونه دو رو عمل می‌کند و هزینه‌های چاپ را هم مجدداً پایین می‌آورد.

در چاپ کاتالوگ تک برگی چه مطالب و مواردی را باید گنجاند؟

  • عنوان جذاب و قانع‌کننده
  • عکس‌های باکیفیت و مرتبط
  • محتوای خلاصه شده و کاربردی
  • فراخوان‌های اقدام
  • نکات برند‌سازی
  • لوگو و نشانه‌های کسب‌و‌کار یا فعالیت
  • اطلاعات تماس و آدرس
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید