انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ

کاغذ و مقوا در صنعت چاپ نقش بسیار مهم و کلیدی دارند. زیرا تمامی کارهای مربوط به چاپ بر روی این دو متریال اجرا می شوند. کاغذ و مقوای مورد استفاده در صنعت چاپ، انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای کاربرد مخصوصی هستند. برخی برای چاپ سررسید مناسب تر بوده و برخی دیگر برای چاپ جعبه ها و چاپ کاتالوگ ها کاربرد دارند. بنابراین نمی توان تنها از یک نوع کاغذ یا یک نوع مقوا در صنعت چاپ استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ بپردازیم تا بیشتر با این صنعت و متریال های مورد استفاده در آن آشنا شوید.

کاغذ تحریر، پرکاربردترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ

کاغذ تحریر، پرکاربردترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است که برای چاپ کتاب، چاپ سربرگ و چاپ انواع مجلات از آن استفاده می شود. این نوع کاغذ سطح صاف و صیقلی بسیار خوبی برای نوشتن ایجاد می کند. بنابراین می توان برای چاپ سررسید هم از آن بهره مند شد. خمیر مورد استفاده برای چاپ این کاغذ از چوب درختان درست می شود. بنابراین این کاغذ دارای مقاومت، ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی است. کاغذ تحریر به دو صورت اندود شده و اندود نشده تولید می شود. نوع اندود شده این کاغذ دارای پوششی است که از نفوذ جوهر خودکار به طرف دیگر آن جلوگیری می کند.

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ

 

انواع کاغذ تحریر مورد استفاده در صنعت چاپ

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، کاغذ تحریر پر استفاده ترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است. بنابراین این کاغذ در گرماژ های مختلفی تولید می شود. در ادامه می خواهیم به معرفی انواع گرماژهای کاغذ تحریر و کاربردهای آن بپردازیم.

کاغذ تحریر گرماژ 70 گرم:

این نوع کاغذ بسیار نازک می باشد. بنابراین بهتر است برای چاپ کتاب از آن استفاده نشود. این نوع کاغذ بیشتر برای کارهای اداری همانند چاپ با پرینتر کاربرد دارد.

کاغذ تحریر گرماژ 80 گرم:

کاغذهای 80 گرمی پراستفاده ترین نوع کاغذ تحریر هستند که برای چاپ سربرگ نیز از آن ها استفاده می شود.

کاغذ تحریر گرماژ 90 گرم:

کاغذ 90 گرمی از انواع قبلی ضخیم تر بوده و از آن جهت چاپ کتاب و مجلات با کیفیت بالا بهره می برند.

کاغذ تحریر گرماژ 100 گرم:

این نوع کاغذ مقاومت و استحکام بسیار بالایی داشته و از آن برای چاپ بروشور استفاده می کنند.

نقش پررنگ کاغذ گلاسه در صنعت چاپ

کاغذ گلاسه، باکیفیت ترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است که دارای سطحی براق و صیقلی می باشد. البته کاغذ گلاسه به صورت مات نیز تولید می شود که کمتر از آن استفاده می کنند. سطح این کاغذ با استفاده از ترکیبی از نشاسته و پلاستیک پوشش داده می شود. این لایه براق بوده و خاصیتی ضدآب به کاغذ می بخشد. لایه نشاسته باعث جذب بهتر جوهر چاپ شده و کیفیت این نوع کاغذ را بالا می برد. از این نوع کاغذ برای چاپ کاتالوگ، چاپ مجله و بروشورهای تبلیغاتی باکیفیت استفاده می کنند. کاغذ گلاسه در انواع گرماژ 135 گرم و 150 گرم تولید می شود. نوع 150 گرم آن ضخیم تر و مقاوم تر بوده و برای چاپ پوستر نیز به کار می رود.

کاغذ کرافت چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

کاغذ کرافت، از انواع دیگر کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است که برای تولید آن از سولفات خمیر استفاده می کنند. این نوع کاغذ دارای رنگ کرم- قهوه ای بوده و برای چاپ پاکت های کاغذی و کیسه های مخصوص فروشگاهی از آن بهره می برند. احتمالا با مراجعه به فروشگاه های مختلف، بارها با کیسه های کاغذی مواجه شده اید. این کیسه های کاغذی را از کاغذ کرافت ساخته و برند فروشگاه را روی آن چاپ می کنند.

کاغذ روزنامه و کاغذ کاهی، ارزان ترین نوع کاغذ

کاغذ روزنامه و کاغذ کاهی از ارزان ترین انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ هستند که قیمت بسیار کمی دارند. این نوع کاغذها دارای ضخامت و مقاومت بسیار کمی هستند. بنابراین برای چاپ کتاب یا مجله از آن ها استفاده نمی شود. کاغذ روزنامه و کاغذ کاهی از خمیر کردن تفاله ها و خرده های چوب تولید خواهد شد. این نوع کاغذها به دلیل داشتن قیمت ارزان برای چاپ روزنامه و آگهی های تبلیغاتی در تیراژ بالا بسیار مناسب هستند.

مقوای گلاسه، باکیفیت ترین نوع مقوا

مقوای گلاسه یکی از باکیفیت ترین و البته پرکاربردترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است. از مقوای گلاسه برای چاپ تقویم رومیزی و چاپ انواع کاتالوگ ها استفاده می کنند. مقوای گلاسه دارای گرماژ بالای 200 است. بنابراین مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارد. همچنین کیفیت چاپ این نوع مقوا بی نظیر است. به همین دلیل برای چاپ تقویم دیواری با کیفیت نیز از آن استفاده می کنند. این نوع مقوا برای چاپ های رنگی که در آن کیفیت و شادابی رنگ ها بسیار مهم است، کاربرد فراوانی دارد. مقوای گلاسه در گرماژهای 250 و 300 نیز تولید می شود. برای چاپ کارت ویزیت بیشتر از گرماژهای بالا بهره می برند.

مقوای چاپی پشت طوسی و پشت کرم

از انواع دیگر کاغذ و مقوا در صنعت چاپ، می توان به مقواهای پشت طوسی و پشت کرم اشاره کرد. در این نوع مقواها، رنگ یک طرف مقوا سفید بوده و رنگ پشت آن طوسی یا کرم است. مقوای پشت طوسی بیشتر برای چاپ پوسترها و یا تولید و چاپ جعبه های بسته بندی استفاده می شود. این نوع مقوا دارای گرماژهای 220 تا 250 است. مقوای پشت کرم دارای مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به مقوای پشت طوسی می باشد. به همین دلیل برای چاپ بسته بندی در صنایع دارویی و بهداشتی از آن بهره می برند.

مقوای فانتزی، گران قیمت و لوکس

مقوای فانتزی یکی از گران قیمت ترین نوع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است که برای چاپ های لوکس از آن استفاده می کنند. چاپ کارت ویزیت، چاپ کارت تبریک و تولید جعبه های کادویی جزء کاربردهای این نوع مقوا هستند. مقوای فانتزی در رنگ ها و بافت های مختلفی تولید می شود. به همین دلیل این نوع مقوا تنوع بالایی داشته و کاربردهای فراوانی نیز دارد.

انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ

مقوای ایندربرد چیست؟

مقوای ایندربرد یکی از باکیفیت ترین و انعطاف پذیرترین انواع کاغذ و مقوا در صنعت چاپ است. این مقوا از مواد دست اول و بهداشتی ساخته می شود. به همین دلیل برای ساخت جعبه و بسته بندی مواد غذایی و دارویی از آن استفاده می کنند. کیفیت چاپ این نوع مقوا بسیار بالا است. زیرا سطح آن کاملا صیقلی، صاف و براق می باشد. انعطاف پذیری بالای مقوای ایندربرد سبب شده تا این مقوا بدون شکستگی یا ترک خوردگی به آسانی تا شود. به همین دلیل برای چاپ تقویم رومیزی نیز از آن بهره می برند. مقوای ایندبرد در گرماژهای 200، 250، 275، 300، 350، 400 و 450 گرم تولید می شود.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید