صفحه اصلی > خواندنی های سربرگ : در سربرگ چه مواردی ثبت می شود؟

در سربرگ چه مواردی ثبت می شود؟

شش قانون در طراحی سربرگ

مواردی که باید در سربرگ ذکر شود:

برای اینکه یک اداره یا سازمان به خوبی کارهای خود را جلو ببرد نیاز به ست لوازم اداری کامل خواهد داشت. یکی از اجزای ست اداری که نقش مهمی دارد سربرگ می باشد. در انجام اکثر کارهای اداری سربرگ نقش تعیین کننده ای دارد و به طور دائم استفاده می شود. در حال حاضر طراحی انواع سربرگ اداری توسط نیروهای متخصص در این زمینه انجام می شود و شرایط خوبی برای شرکت ها ایجاد شده است.

سربرگ به ورقه ای گفته می شود که معمولا در اندازه a4 تهیه می شود و برای نامه نگاری های اداری استفاده می گردد. البته در بعضی موارد از اندازه های کوچکتر نیز برای سربرگ بهره می برند. چنانچه یک مقام مسئول بخواهد به یک شخص حقیقی یا حقوقی نامه ای رسمی بنویسد از سربرگ استفاده خواهد کرد. در داخل یک سربرگ استاندارد موارد زیادی نوشته شده است. بخشی از نکات نوشته شده در سربرگ را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

چه مواردی در سربرگ ثبت می شود

چاپ لوگو و برند شرکت بر روی سربرگ

لوگو و برند یک شرکت مهم ترین مشخصه ای است که یک شرکت دارد و در واقع به نوعی شناسنامه آن محسوب می گردد. اگر دقت کرده باشید امروزه بسیاری از شرکت ها را با دیدن لگوی آن ها شناسایی می کنیم. با توجه به اهمیت بالایی که برند شرکت دارد باید حتما آن را در سربرگ آورد. معمولا لوگو به صورت واضح و بزرگ در بالای کاغذ سربرگ چاپ می شود. محل قرارگیری لوگو باید به گونه ای باشد که توسط مخاطب به راحتی دیده شود.

نام شرکت

اسم شرکت یا سازمان مورد دیگری است که باید در سربرگ اداری ذکر شود. اکثر اوقات اسم شرکت در زیر لوگو قرار می گیرد تا پیوستگی خوبی با آن داشته باشد. معمولا فونت اسم شرکت بزرگتر از سایر قسمت های سربرگ خواهد بود. با توجه به اهمیت این بخش حتما باید آن را به صورت دقیق در سربرگ ذکر کرد. برای اینکه نام سازمان زیباتر دیده شود، طراحان از روش های مختلفی برای زیباسازی نام کمک می گیرند.

زمینه فعالیت شرکت

تمامی شرکت ها و سازمان های فعال در یک حوزه خاص مشغول به کار هستند و خدمت رسانی را انجام می دهند. زمینه فعالیت شرکت نیز باید در سربرگ اضافه شود. با این کار مخاطب شما به راحتی می تواند با شما آشنا شود و بر اساس آن همکاری را آغاز نماید. نکته مهم این است که باید این قسمت به صورت خلاصه وار بیان شود تا مخاطب شما را خسته نکند. امروزه در اکثر سربرگ ها این بخش به صورت ویژه ویرایش می شود.

شماره پیوست

اگر شما هم در سیستم اداری کار کرده باشید می دانید که شماره پیوست چه اهمیت زیادی دارد. در واقع شماره پیوست باعث اعتبار بخشی به نامه اداری می شود و اعتبار نامه با آن سنجیده خواهد شد. همچنین بایگانی نامه ها نیز با همین شماره صورت می پذیرد. با توجه به اهمیت بسیار بالای این امر، حتما باید به صورت دقیق در سربرگ درج شود. معمولا گزینه شماره پیوست در گوشه سربرگ حک خواهد شد.

چه مواردی روی سربرگ چاپ می شود

تاریخ نامه

در نامه نگاری های اداری تاریخ نامه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اینکه به نامه های اداری ترتیب اثر داده شود باید در نوبت قرار بگیرند. معیار سنجش نوبت در نامه ها همین تاریخ است که باید به صورت دقیق ذکر گردد. گزینه تاریخ معمولا در بالا یا پایین شماره پیوست قرار داده می شود. خوشبختانه چاپ تقویم دیواری ارزان هم به راه افتاده که کارمندان با نگاه کردن به تقویم می توانند تاریخ نامه ها را ثبت نمایند.

آدرس شرکت یا سازمان

آدرس شرکت هم بخش مهمی از یک سربرگ محسوب می شود که باید به شکل کامل در نامه ذکر شود. محل قرار گیری آدرس در قسمت پایین سربرگ است و در انتهای آن آورده می شود. وجود آدرس در سربرگ میزان اعتبار و ارزش آن را بیشتر خواهد کرد. آدرس باید به گونه ای ذکر شود که مخاطب بتواند با کمک آن به راحتی خود را به شرکت یا سازمان شما برساند.

آدرس سایت

می توانید محل درج آدرس سایت را با توجه به چیدمان سربرگ خود انتخاب کنید برای مثال اطلاعات تماس و ایمیل را اگر سمت چپ در بالای سربرگ درج کردید و لوگو را سمت راست، می توانید آدرس سایت را در پایین سمت چپ درج کنید. سعی کنید جایگاه هر کدام از اطلاعات را به گونه ای انتخاب کنید که همه آنها با توجه به میزان اهمیتشان در معرض دید باشند.

سایز سربرگ ها

از مهمترین مواردی که در هنگام سفارش سربرگ باید به آن دقت کنید سایز سربرگ ها هستند. سعی کنید یک سایز استاندارد انتخاب کنید که زیبایی و استاندارد بودن کار را رعایت کنید. شرکت پاپ چاپ سربرگ ها را در سه سایز استاندارد ارائه می دهد. در ادامه سایز ها را نام برده ایم:

  •  A6 (14.8*10.5 سانتی متر)
  •  A5 (21*14.8 سانتی متر)
  •  A4 (29.7*21 سانتی متر)

مواردی که در چاپ سربرگ باید به آن دقت کرد چیست؟

برخی موارد در چاپ سربرگ وجود دارد که اگر به انها دقت کنید و اصولی انجام شود سربرگی زیبا و استاندارد خواهید داشت در غیر این صورت و رعایت نکردن برخی موارد ممکن است باعث شود هزینه ای که برای سربرگ پرداخت کرده اید به هدر برود. با ما همراه شوید تا در ادامه موارد را بررسی کنیم:

جهت سفارش چاپ کارت ویزیت کلیک کنید و زیباترین کارت ویزیت را دریافت کنید.

جنس مناسب سربرگ ها

در انتخاب جنس سربرگ ها دقت کنید چراکه باعث می شود سربرگ شما بسیار شیک جلوه کند. اگر از جنس های باکیفیت و مناسب استفاده کنید، افراد با دست گرفتن سربرگ ها قطعا از مجموعه شما حس مثبت دریافت می کنند و در ذهن آنها نقش خواهد بست که مجموعه شما چقدر باکیفیت عمل کرده. و در عین حال اگر شما برعکس عمل کنید و نتیجه برعکس خواهد شد.

 ارائه اطلاعات مناسب

در سربرگ ها شما فضا دارید تا اطلاعات خود را برای مخاطبان عنوان کنید. اما در عین حال باید سادگی سربرگ را نیز حفظ کنید. یعنی شما مشخصات خود را درج کنید بدون اینکه سربرگ شلوغ و نامرتب شود. اینجا ما باید تصمیم بگیریم که چه اطلاعاتی اولویت بیشتری دارد و چه اطلاعاتی ضروری نیست که درسربرگ درج شود. برای مثال لوگو شرکت شما جزو اطلاعات ضرور هست و باید حتما در سربرگ درج شود.

استفاده از فونت و سایز فونت مناسب

از فونت و سایز مناسب استفاده کنید که خوانا باشد و کاربران به راحتی متن شما را متوجه شوند و درعین حال زیبایی ظاهری نیز داشته باشد. اگر کاربران متوجه نشوند که متن نوشته شما چیست، هم متن تبلیغاتی شما فایده ای ندارد و هم مخاطبان شناختی از شما نخواهند داشت و نمی توانند شما را بشناسند.

چه مواردی روی سربرگ چاپ می شود

جایگاه اطلاعات را درست انتخاب کنید

اگر قبل از سفارش سربرگ به جایگاه اطلاعات فکر نکرده باشید دو حالت وجود دارد، یک اینکه مجموعه ای که شما در آن ثبت سفارش انجام داده اید به نحوی زیبا و مرتب با توجه به استاندارد ها اطلاعات را کنار هم می چینند مانند مجموعه پاپ چاپ. و یا مجموعه ای هم که در ان ثبت سفارش انجام داده اید به جزئیات و استاندارد ها دقت نمی کنند و سربرگی نامنظم به شما تحویل می دهند. پس سعی کنید قبل از سفارش جایگاه مناسب اطلاعات را پیدا کنید که بتوانیم در سربرگ اطلاعات مفید و لازم را ثبت کنیم.

از تم رنگی شرکت و یا رنگ های مناسب استفاده کنید

همه شرکت ها یک تم رنگی انتخاب کرده اند که در چاپ محصولاتی مانند: لوگو، کارت ویزیت، سربرگ، ست اداری… نیز از این تم رنگی استفاده می کنند. این کارر علاوه بر اینکه محصولات شمارا بسیار مرتب جلوه می دهد بلکه باعث می شود رنگهای شرکت شما در ذهن مخاطبان باقی بماند و اگر با این رنگها و لوگو مواجه شدند شرکت شمارا به خاطر بیاورند.

سربرگ را ساده انتخاب کنید

سربرگ ها هرچه ساده تر باشد زیباتر است، البته سادگی به این معنا نیست که شما از اطلاعات خود و یا تم رنگی خود استفاده نکنید، خیر. به این معناست که از درج موارد اضافی و شلوغ پرهیز کنید. زیرا سربرگ ها هرچه ساده تر باشند زیبا تر هستند.

با بقیه محصولات مانند کارت ویزیت و غیره هماهنگی داشته باشد

همانطور که قبلا اشاره کردیم ایجاد هماهنگی میان کارت ویزیت و بقیه محصولات چاپی باعث می شود شما یک ست اداری شیک و یک دست داشته باشید. ایجاد هماهنگی میان محصولات و تم شرکت بسیار مهم است چون شما با کارت ویزیت و سربرگ خودتان را به مخاطبان معرفی می کنید. پس لازم است که لوگو و تم شما در ذهن مخاطبان ثبت شود.

از فضاها به درستی استفاده کنید

سعی کنید از قسمت ها و فضاهای مختلف سربرگ به بهترین شکل استفاده کنید. از لوگو ومشخصات شرکت در فضاهای مانند قسمت سمت راست در بالا استفاده کنید. سعی کنید همه موارد در جای مناسب قرار گیرد تا در اخر سربرگی مرتب با اطلاعات مناسب داشته باشید.

امیدواریم موارد ذکر شده در داشتن سربرگی مناسب به شما کمک کند. و حتما موارد نام برده را رعایت کنید چراکه همه انها برروی سربرگ استاندارد و زیبا تاثیرگذار است.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید