چاپ لیزری چیست؟

چاپ لیزری

چاپ لیزری یکی از رایج ترین و بهترین انواع چاپ ها بوده که در مواردی مانند چاپ تصاویر، نوشته های تبلیغاتی، صنایع دستی، تابلو سازی، چاپ سررسید و … کاربرد دارد. این نوع چاپ از تکنولوژی بدون ضربه استفاده می کند که همین امر طرفداران بیشماری را به خود جذب کرده است. همچنین در پرینتر لیزری هیچ گونه برخوردی بین کلید و کاغذ به وجود نمی آید. پس هنگامی که چاپگر برای چاپ سوژه مدنظر آماده می شود، پرتو لیزری با بارالکتریکی، متن را روی درام پوشش داده شده از جنس سلنیوم منعکس می نماید.

تاریخچه چاپ لیزری

ساخت نخستین دستگاه چاپ لیزری روی کاغذ به سال 1975 باز می گردد. البته با گذشت 9 سال اچ پی نخستین دستگاه پرینت لیزری با سرعت بالا و قیمت مناسب به بازار عرضه نمود. این دستگاه توانایی پرینت 8 صفحه در هر 1 دقیقه را داشت که انقلابی بزرگ در فناوری دستگاه های اداری محسوب می شد. البته در سال 1998 اولین دستگاه پرینتر لیزری چندکاره با قابلیت فکس، اسکن و کپی ارائه گردید. هم اکنون دستگاه پرینتر لیزری این توانایی را دارد که در هر دقیقه حدود 70 صفحه رنگی چاپ کند. بنابراین برای چاپ ست اداری و چاپ سربرگ بهترین گزینه محسوب می شود.

انواع چاپ لیزری

انواع چاپ های لیزری بر مبنای نوع چاپ آنها در دو گروه چاپ تک رنگی و چاپ رنگی قرار می گیرند. پرینترهای تک رنگ فقط با کارتریج مشکی قابل استفاده هستند. اما چاپگرهای رنگی به غیر از رنگ مشکی از دیگر کارتریج ها به رنگ قرمز، آبی و زرد هم بهره می برند. پس جهت افزایش کیفیت چاپ اسناد و مدارک متنی بهتر است از پرینترهای لیزری تک رنگ استفاده شود. البته چاپگرهای رنگی اغلب برای چاپ اسناد گرافیکی، تصاویر و عکس ها در خدمات مهندسی یا عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ لیزری بر اساس عملکرد نیز در دو گروه چاپگر تک کاره و چاپگر چندکاره دسته بندی می شود. بنابراین پرینترهای تک کاره فقط قادر به چاپ اسناد و تصاویر هستند. اما پرینترهای چندکاره یا همان MFP به غیر از پرینت می تواننند عمل اسکن، فکس و کپی را نیز انجام دهند. پس وجود چنین دستگاه، فرد را از خرید دیگر دستگاه های فکس و اسکن به طور جداگانه بی نیاز می نماید.

نحوه عملکرد چاپ لیزری

زمانی که سندی چاپ می شود، کامپیوتر باید یک جریان وسیعی از داده های الکترونیکی را به چاپگر لیزری انتقال دهد. البته یک مدار الکتریکی در پرینتر نصب شده معنی تمام داده ها را تحلیل می نماید و آنها بر روی صفحه در اشکال مختلف ظاهر می کند.

همچنین مدار داخل پرینتر اسکن لیزری را بر روی سطح درام به عقب و جلو می کشد تا یک الگوی الکتریسیته ثابت ایجاد نماید. سپس الکتریسیته ساکن تونر یا همان پودر را جذب صفحه می نماید. جنس تونر مورد استفاده در کارتریج از پلی استر است که پلاستیک داخل آن با نگه داشتن الکتریسیته می تواند بار منفی جذب کند.

چاپ لیزری

به محض انتقال دستورات چاپ لیزری از کامپیوتر به پرینتر، درام توسط کارتریج چرخانده تا تمیز و داغ شود. سپس با اتمام این کار، لیزر پرینتر روی قطعه مدنظر تابیده و بخش هایی از چاپگر بار الکتریکی به خود می گیرند. البته ذرات تونر از قبل باردار شده اند که با چرخاندن درام جذب بخش های دارای بار می گردند. بنابراین با اتمام این پروسه تصاویر و متون روی کاغذ یا صفحه مدنظر انتقال می یابند.

مزایای چاپ لیزری

چاپ لیزری با توجه به مزایا و ویژگی های منحصر به فرد در مقایسه با سایر چاپ ها یک انتخاب با ارزش اقتصادی بسیار بالا محسوب می شود. بنابراین از مهم ترین ویژگی های این نوع چاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ظرفیت سینی با ظرفیت کاغذ بالا و توان کار ماهانه بالا

چاپ لیزری مختص پرینت با حجم های بالا می باشد. برای مثال اگر در طول روز به چاپ اسناد و جزوات در تعداد بالا نیاز است و کیفیت چاپ سفید و سیاه متن حائز اهمیت می باشد، این نوع چاپ بهترین گزینه به شمار می رود. همچنین پرینترهای لیزری دارای سینی هایی هستند که ظرفیت کاغذ بالایی برخوردار می باشند. پس در یک بازه زمانی مشخص می توانند تعداد صفحات زیادی را به چاپ برسانند. بنابراین پرینترهای لیزری در طول ماه هزاران برگ را بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی چاپ می نمایند. درنتیجه بهترین گزینه برای چاپ ست اداری، چاپ تقویم، چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور می باشند.

وضوح تصویر بالا

Dpi یا وضوح تصویر در چاپ لیزری تقریبا 600 نقطه یا 1200 نقطه در هر اینچ است. پس این میزان از Dpi برای چاپ روزانه در ادارات کافی و مناسب می باشد. همچنین رزولوشن چاپگر لیزری پیشرفته حدود 2400 dpi خواهد بود. البته این نوع چاپ جهت پرینت متن های مختلف و فونت های درشت و ریز مناسب ترین گزینه محسوب می شود. ناگفته نماند که کیفیت تصاویر و عکس ها در پرینت لیزری نسبت به پرینتر جوهرافشان پایین بوده که باید کیفیت را فدای سرعت کرد.

سرعت

چاپ لیزری نسبت به سایر چاپ های در دسترس بیشترین سرعت را دارد. برای مثال کندترین نسخه پرینترهای لیزری در هر دقیقه 20-30 برگ را چاپ می کنند. البته پرتوی لیزر نیز سرعت چاپ خروجی را در این نوع پرینت بسیار بالا می برد.

اطمینان بیشتر و نیاز به تعمیر کم تر

تعمیرات اصلی چاپ لیزری به تعویض قطعات جزئی و کوچک ختم می شود که همه آنها در بازار موجود است. همچنین پرینترهای لیزری جزو قابل اعتمادترین و بادوام ترین چاپگرها به شمار می روند. زیرا تونر مورد استفاده در این نوع پرینت از ماندگاری بالایی برخوردار بوده و در صورت عدم استفاده در بازه زمانی زیاد، جوهر خشک یا تبخیر نمی شود. در نهایت متن یا تصویر چاپ شده با استفاده از پرینت لیزری به بازه زمانی کوتاهی برای خشک شدن نیاز دارد که یکی از مزایای بارز این نوع دستگاه به شمار می رود.

هزینه کلی چاپ

هزینه اولیه چاپ لیزری بالا است ولی در عوض قادر به پرینت صفحات و مقالات بیشتری در بازه زمانی محدود می باشد. همچنین به تعویض تونر نیاز نداشته و هزینه نهایی را کاهش می دهد.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک از روش‌های قدیمی چاپ بر روی سطوح مختلف است اما…

چاپ پلکسی چیست؟

چاپ پلکسی به هر نوع تولید اقلام تبلیغاتی یا تزئینی چاپ اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید